Terapia pedagogiczna
,,Chrońmy przyrodę, a będziemy zdrowi”- rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego.
1.Zabawa ruchowa ,,Tupnij, klaśnij, podskocz”
Dziecko słucha i zapamiętuje kolejno podane wyżej słowa, następnie zaprasza rodzica do zabawy. Dziecko z rodzicem wypowiadają kolejno wyrazy i wykonują dany ruch. Po kilku powtórzeniach, zabawa toczy się bez słów. Można zmienić wyrazy, np.: uderz w kolana, przysiad, obrót.
2.Ćw. percepcji słuchowej, koordynacji słuchowo – ruchowej.
- ,,Posłuchaj zdania i powiedź z ilu wyrazów składa się to zdanie”,np.: Dbamy o porządek. W zdrowym ciele, zdrowy duch. Itp. Dziecko układa tyle elementów, ile słyszy wyrazów w zdaniu.
- ,,Ułóż zdanie z tylu wyrazów ile klocków widzisz przed sobą”. Dziecko zaczyna od dwóch klocków, potem rodzic zwiększa liczbę elementów. Można wykorzystać ilustrację niżej podaną poniżej
.https://www.cezasrzeszow.pl/upload/produkty/4a30bb2dcf0f8.jpg
- ,,Posłuchaj i wskaż ilustrację, na której występuje czynność zawarta w moim zdaniu”, np.: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/_UrFqXUKjwesKgcDkuAXMW_XSxNUCmsXg5pO22mWjrI6HrIYbMUgL0TI5gjDPqaou0ZwZj4JOhK93Or31Ay3HTb7MORbKbQM6a5UOV9zGAG8kzoWxizR16ixNCoVFXj8PubSHs6CmOAQAABbIWtCOWaBMXNfo
3.Zabawa ruchowa ,,Jak dbam o czystość w przyrodzie?”. Dziecko wykonuje ruchy obrazujące polecenia rodzica nt. dbania o przyrodę, np.:
,,Sprzątamy papierki z ziemi do kosza”,
,,Sadzimy nowe drzewka”,
,,Zamiatamy teren wokół domu” itp.
4.Ćw. słuchu fonemowego.
- ,,Wyszukaj przedmiotów do higieny ciała na podaną sylabę”, np.: szczo - ; pa – ‘szam – ; ku - ; grze - ; my - ; rę - ; itp.
- ,,Wyszukaj przedmiotów do higieny ciała, które kończą się na sylabę, np.: - dło; - sta; - bek; - tka; itd.
W obu punktach można wykorzystać przedmioty z domu używane do utrzymywania czystości ciała lub czystości w otoczeniu.
- ,,Wyszukaj przedmiot (z poprzedniego pkt.), którego nazwa zaczyna się na daną głoskę, np.: m, g, r, itd.
- ,,Na jaką głoskę zaczyna się wskazany przedmiot?”.
5. Zabawa ćwicząca słuch fonemowy i sprawność manualną.
- ,,Kosze załadowane papierami na głoskę, np.: a, o, l i in.
Dziecko podaje dwa, trzy przykłady rysuje obrazek wymienionych wyrazów i nakleja na duży wycięty kosz.
,,Jestem czysty ja, jest i czysto wokół mnie” - rozwijanie procesów poznawczych: logicznego myślenia, uwagi.
1.Zabawa ruchowa ,,Myję się”.
Dziecko:
- myje poszczególne części ciała wg poleceń rodzica: umyj głowę, umyj nos, umyj szyję, umyj brzuch itd.
- porusza się wg podanych poleceń, np.: idź prosto dwa kroki w przód; idź trzy kroki w tył; stań prawym bokiem do okna; stań tyłem do ściany z obrazkiem itp.
2. Zabawa ćwicząca uwagę i myślenie ,,Podaj dalej”: dziecko podaje trzymaną w prawej ręce piłkę do lewej dłoni rodzica (rodzic dziecku); następnie przekłada piłkę otrzymaną piłkę z lewej dłoni do prawej dłoni i znowu podaje ją rodzicowi , a rodzic dziecku. Zabawę powtarzamy kilka razy.
3.Zabawa ćw. myślenie, uwagę i pamięć ,,Memory”
Dziecko gra z rodzicem odkrywając parę obrazków. Jeśli obrazki są takie same zabiera, jeśli inne zapamiętuje miejsce położenia obrazków i kolejna osoba odkrywa następne. Po skończonej grze dziecko i rodzic przeliczają ilość par. wygrywa te, kto ma ich więcej.
4. Ćw. koordynacji słuchowo – ruchowej, uwagi ,, Dobrze, czy źle?”
Dziecko ogląda ilustracje, następnie słucha o wybranych np., dwóch ilustracjach, informacji mówionej przez rodzica Po wysłuchaniu wskazuje, o której jest mowa i czy informacje te są właściwe. Uzasadnia swoją odpowiedź.
https://1.bp.blogspot.com/-5LgsIqNdoWY/U1Uj2IuFSWI/AAAAAAAAB8M/Nn-RfMnm5FA/s1600/DSCN5618.JPG
https://docplayer.pl/docs-images/51/17293046/images/page_2.jpg
https://ipomoce.pl/8756-large_default/ekologia-na-co-dzien-plansze-i-karty-pracy.jpg
5.Zabawa ruchowa ,,Popatrz, zapamiętaj, powtórz”
Dziecko ogląda ruch sprzątania lub mycia pokazany przez rodzica, zapamiętuje go, a następnie powtarza.. Po chwili, zamiana ról.
Pozdrawiam. Anna Jucha.