Terapia pedagogiczna
,,Chrońmy przyrodę, a będziemy zdrowi” rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego.
1. Zabawa ruchowa ,,Tupnij, klaśnij, podskocz”
Dziecko słucha i zapamiętuje kolejno podane wyżej słowa, następnie zaprasza rodzica do zabawy. Dziecko z rodzicem wypowiadają kolejno wyrazy i wykonują dany ruch. Po kilku powtórzeniach, zabawa toczy się bez słów. Można zmienić wyrazy, np.: uderz w kolana, przysiad, obrót.
2.Ćw. percepcji słuchowej, koordynacji słuchowo – ruchowej.
- ,,Posłuchaj zdania i powiedź z ilu wyrazów składa się to zdanie”,np.: Dbamy o porządek. W zdrowym ciele, zdrowy duch. Itp. Dziecko układa tyle elementów, ile słyszy wyrazów w zdaniu.
- ,,Ułóż zdanie z tylu wyrazów ile klocków widzisz przed sobą”. Dziecko zaczyna od dwóch klocków, potem rodzic zwiększa liczbę elementów. Można wykorzystać ilustrację niżej podaną poniżej
.https://www.cezasrzeszow.pl/upload/produkty/4a30bb2dcf0f8.jpg
- ,,Posłuchaj i wskaż ilustrację, na której występuje czynność zawarta w moim zdaniu”, np.: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/_UrFqXUKjwesKgcDkuAXMW_XSxNUCmsXg5pO22mWjrI6HrIYbMUgL0TI5gjDPqaou0ZwZj4JOhK93Or31Ay3HTb7MORbKbQM6a5UOV9zGAG8kzoWxizR16ixNCoVFXj8PubSHs6CmOAQAABbIWtCOWaBMXNfo
3.Zabawa ruchowa ,,Jak dbam o czystość w przyrodzie?”.
Dziecko wykonuje ruchy obrazujące polecenia rodzica nt. dbania o przyrodę, np.:
,,Sprzątamy papierki z ziemi do kosza”,
,,Sadzimy nowe drzewka”,
,,Zamiatamy teren wokół domu” itp.
4.Ćw. słuchu fonemowego.
- ,,Wyszukaj przedmiotów do higieny ciała na podaną sylabę”, np.: szczo - ; pa – ‘szam – ; ku - ; grze - ; my - ; rę - ; itp.
- ,,Wyszukaj przedmiotów do higieny ciała, które kończą się na sylabę, np.: - dło; - sta; - bek; - tka; itd.
W obu punktach można wykorzystać przedmioty z domu używane do utrzymywania czystości ciała lub czystości w otoczeniu.
- ,,Wyszukaj przedmiot (z poprzedniego pkt.), którego nazwa zaczyna się na daną głoskę, np.: m, g, r, itd.
- ,,Na jaką głoskę zaczyna się wskazany przedmiot?”.
5.Zabawa ćwicząca słuch fonemowy i sprawność manualną.
- Kosze załadowane papierami na głoskę, np.: a, o, l i in.
Dziecko podaje dwa, trzy przykłady rysuje obrazek wymienionych wyrazów i nakleja na duży wycięty kosz.
Pozdrawiam. Anna Jucha.