Nasz temat na dziś to: "Baranki, pisanki i inne niespodzianki"
Cześć dzieciaki. Mam dzisiaj dla was quiz wielkanocny i zabawy ruchowe.
Jestem ciekawa czy zapamiętaliście zwyczaje wielkanocne, aby to sprawdzić rozwiążemy quiz (rodzice czytają pytania, a dzieci wybierają prawidłową odpowiedź):
Jak nazywają się święta, które są symbolem zmartwychwstania Jezusa?
- Święta Wielkanocne
- Święta Bożego Narodzenia
- Boże Ciało
W jakim dniu tygodnia idziemy ze święconką do kościoła?
- w poniedziałek
- w sobotę
- w środę
Co nie pasuje do koszyczka wielkanocnego?
- baranek
- chleb
- karp
Jak nazywają się malowane jajka?
- kraszanki
- malowanki
- pisanki
Jakie potrawy powinny znaleźć się na wielkanocnym stole?
- zupa grzybowa ,karp
- jajka, babka
- jabłka, ser
Jak inaczej mówimy na gałązki wierzbowe?
- bazie kiciaczki
- bazie kotki
- bazie krówki
Jak nazywają się wydrapywane jajka?
- pisanki
- wydrapywanki
- kraszanki
Jak nazywa się dzień kiedy idziemy do kościoła z palemką do święcenia?
- wtorek palmowy
- niedziela palmowa
- sobota palmowa
- Ruchowa interpretacja melodii :,,Taniec kurcząt w skorupkach”: M. Musorgskiego. Dziecko ubrane w żółtą koszulkę, opaskę lub chusteczkę wspólnie z mamą wykonują taniec improwizację ruchową do znanej melodii.
https://www.youtube.com/watch?v=_tIGCNJWqVw
Zestaw zabaw ruchowych „Baranki, pisanki i inne niespodzianki”.
https://www.dzieckiembadz.pl/2017/04/wielkanocne-zabawy-ruchowe.html
3.„Wielkanocne jajko”- do tej zabawy potrzebny będzie kocyk i plastikowe jajko. Należy w taki sposób manipulować wspólnie z dzieckiem kocykiem, żeby jajko z niego nie spadło. Jeżeli nie macie do dyspozycji plastikowych jajek, możecie użyć małej piłki. Do zabawy można dołączyć muzykę.
4.Wielkanocne ćwiczenia.Wcześniej przygotowujemy sobie kolorowe obrazki z zadaniami do wykonania (obrazki zamieszczone na fb na stronie grupy). Dziecko losuje z koszyczka obrazek (można na zasadzie wielkanocnej wyliczanki: „Wielkanocna wyliczanka królik, pisklak i pisanka, raz, dwa, trzy co w koszyczku niesiesz ty?” po czym prezentuje go rodzicom i wszyscy wykonują dane ćwiczenie. Kiedy dziecko będzie już wiedziało co i jak pokazywać, można pobawić się w kalambury.
5.Wyścig z jajem. Potrzebna będzie łyżka - drewniana lub zwykła i jajko najlepiej sztuczne! Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.
6.Kolorowe zajączki.Przygotowujemy różnokolorowe pisanki z papieru i za pomocą taśmy mocujemy je do podłogi. Ustawiamy je w dowolnej kolejności. Pierwsza opcja: wypowiadamy głośno nazwy kolorów i prosimy, żeby dziecko na nie skoczyło. Druga opcja: dziecko ma zadanie skoczyć na dane kolory oprócz jednego przez nas wybranego. Trzecia opcja: mówimy w jednym ciągu kolory pisanek po których ma skakać dziecko, np. zielony, czerwony, żółty, niebieski. Dobre ćwiczenie na wzmocnienie pamięci
7.Zbijające jajko.Potrzebujemy plastikowych kubeczków lub kręgli i plastikowe jajko. Wyznaczamy miejsce z którego będziemy rzucać, a po przeciwnej stronie ustawiamy kubki lub kręgle. Dziecko rzuca tak długo, aż wszystkie kubeczki/kręgle się przewrócą.
8.Śmigus – Dyngus. Zasada jest prosta: dzieci uciekają, kiedy uda nam się kogoś złapać, spryskujemy go delikatnie wodą; kto zostaje zmoczony siada pod ścianą.
9.Rzut w pisankę.Tę zabawę najlepiej przeprowadzić na podwórku. Na ziemi rysujemy składającą się z kilku koncentrycznych okręgów pisankę. Wymyślamy punkty przyznawane za każdy okrąg. Dzieci z wybranego stałego miejsca rzucają do pisanki piłką. Zamiast punktów mogą być cyfry lub głoski w które dzieci mają za zadanie trafić.
10.Zajączkowa przeprawa Informujemy uczestników, że musimy pomóc Zajączkowi przedostać się przez rzekę na drugą stronę za pomocą tratwy. Pokazujemy dziecku w jaki sposób poruszać się do przodu siedząc na gazecie, a na jego kolanach kładziemy zajączka. Dziecko musi przedostać się do wyznaczonego miejsca, cały czas pilnując, żeby zajączek nie spadł.
11.Proponuję także zabawę plastyczną ,,Doczep ogonek zajączkowi” Na arkuszu brystolu rysujemy sylwetę zajączka. Miejsce na ogonek można wykleić taśmą dwustronną i np. rozdawać dzieciom małe kuleczki waty, żeby wspólnie wypełniły ogonek lub przygotować jeden duży z pinezką. Oczywiście podczas przypinania ogonka zadbajmy o to, żeby dzieci miały zawiązaną chustę na oczach.
12.Karta pracy na dzisiaj nr 34 b.
Prace plastyczne dla chętnych dzieci baranki https://www.arbuziaki.pl/jak-zrobic-baranka-wielkanocnego-az-24-pomysly/
Nie zapominamy o j.angielskim. W tym tygodniu poznamy słownictwo związane z Wielkanocą: Easter(wymowa -ister) (Wielkanoc), egg(wymowa -eg) (jajko), bunny( wymowa -bani) (zajączek wielkanocny), chick( wymowa- czik)-(kurczaczek), fluffy(wymowa -flafi)-puszysty,basket(wymowa -basket)-koszyk. Nauczcie się z rodzicami krótkiego wierszyka :
Fluffy bunny,
Fluffy chick
jump(Dżamp) into(intu) the basket,
Quick(kłik)3X
A teraz zapraszam do zabawy ruchowej przy piosence postarajcie się pokazywać z zajączkiem wszystkie czynności https://www.youtube.com/watch?v=gPaaDjhVKqk
I wish you best fun!!! Bye, bye
Życzę miłej i wesołej zabawy wspólnie z rodzicami. Pani Dorota i Pani Kasia