Nasz temat na dziś to: "Co to znaczy ekologia i co dymi?"
Kochane dzieciaczki witam Was w kolejnym tygodniu. Dzisiaj wasi Rodzice porozmawiają z Wami na temat ekologii. Dowiecie się co dymi i dlaczego? Za wasze piękne prace, które Rodzice prezentują na naszej grupie otrzymaliście nagrody na naszej tablicy w przedszkolu (pod zajęciem zdjęcie TABLICY NAGRÓD). Zaczynamy!!!
„Czy gazety służą tylko do czytania?” – wymyślanie różnych sposobów wykorzystania gazet. Proszę dać dziecku różne gazety i zapytać:
Jak można wykorzystać gazetę, którą się już przeczytało? (rytmicznie drzeć przy słuchaniu muzyki, zrobić z nich kulki i rzucać do celu, zrobić wachlarz, złożyć ją techniką origami, wyciąć litery układać z nich podpisy, wyciąć obrazki i układać z nich kompozycje)
„Segregacja śmieci” – Dziecko segreguje i wkłada różnego rodzaju śmieci, np. szklana butelka, gazeta, puszka do odpowiedniego pojemnika na : papier, metal, plastik, szkło i pozostałości po segregowaniu odpadów.
„Orły” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po pokoju z rozłożonymi ramionami, udając latające orły. Na sygnał rodzica musi stanąć w rozkroku z ramionami rozłożonymi na boki – przyjmują w ten sposób pozycję orła z polskiego godła. Na ponowny sygnał zaczyna ponownie się poruszać.
Co to jest ekologia?
Rozmowa nawiązująca do treści filmu:
Co to jest ekologia?;
Co to jest środowisko?;
Co zrobić, by zadbać o planetę?;
Co to znaczy segregować śmieci?.
Posłuchajcie piosenki „ Nasza planeta” https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I osłuchanie z piosenką. Omówienie treści piosenki.
1.Nasza Planeta, wzywa nas,
na ziemi misję zacząć czas,
wołamy głośno S.O.S,
pomoc potrzebna Ziemi jest.
Ref. Trzeba nam zieleni, czystej atmosfery.
Segregacji śmieci, pomogą w tym dzieci.
2.Ekologiczna misja trwa,
sadzimy drzewa, gdzie się da,
wołamy głośno S.O.S
pomoc potrzebna Ziemi jest.
Ref. Trzeba nam zieleni, czystej atmosfery.
Segregacji śmieci, pomogą w tym dzieci.
Nauka pierwszej i drugiej zwrotki piosenki. R. czyta tekst piosenki frazami z zachowaniem odpowiedniego rytmu. Dzieci powtarzają tekst np.: szeptem; głośno; jedna fraza szeptem, druga głośno; wyklaskują rytm piosenki z jednoczesnym mówieniem tekstu; maszerują w czasie zwrotki, klaszczą w czasie refrenu.
„Zachowania ekologiczne” – praca z Wielką Księgą Tropicieli. Rozpoznawanie zachowań ekologicznych; zwrócenie uwagi na: zaśmiecanie Ziemi, używanie materiałów bardzo długo rozkładających się, marnowanie wody, poruszanie się środkami transportu wydzielającymi spaliny. Podkreślanie konieczności segregacji śmieci, pozyskiwania materiałów wtórnych, sadzenia roślin, oszczędzania dóbr naturalnych.
„Co i dlaczego dymi” prezentacja ilustracji Rodzic zadaje pytania:
Różne rodzaje dymów [.docx, 73.97 kB]
Co dymi?
Jak dymi? ( co dymi najmocniej, co najsłabiej)
Jakie kolory mają dymy?
Dlaczego dymią samochody, motocykle ?
Dlaczego dymią kominy fabryczne, , a dlaczego dymią kominy domów? Itd.
Jeśli dzieci maja problemy z odpowiedzią na zadane pytania, R wyjaśnia problem:
Dymy są oznaką tego, że coś się pali, coś spala się np. drewno, papier, benzyna. Spalanie tych rzeczy czemuś służy: ogrzewaniu mieszkań, gotowaniu, uruchomieniu pieca fabrycznego, poruszaniu się pojazdów. To jest ludziom potrzebne, ale dymy są szkodliwe, bo zanieczyszczają środowisko, szkodzą zdrowiu ludzi i zwierząt. Ludzie zabezpieczając się przed dymem zakładają specjalne filtry, katalizatory na kominy, na rury samochodowe, które działają tak, że nie wypuszczają wielu szkodliwych substancji do powietrza. Czasem dymy powstają, gdy płona lasy, domy. Są to jednak nieszczęśliwe zdarzenia.
Nie mówiliśmy jeszcze o dymie, który wydostaje się z papierosów.
Jak myślicie skąd bierze się ten dym?
R podkreśla, że papieros dymi, dlatego, że spala się w nim tytoń, a dym tytoniowy zawiera kilka tysięcy różnych substancji, wśród nich jest szkodząca zdrowiu nikotyna. Palenie papierosów niczemu istotnemu nie służy , szkodzi temu kto pali, a także tym, którzy są w tym samym pomieszczeniu, co palący człowiek.
„Co dymi?” – wykonanie pracy plastycznej. Wycinanie fragmentów gazet; komponowanie pracy według własnego pomysłu, można dla przykładu posłużyć się ilustracją „ Co i dlaczego dymi”
Kochani pochwalcie się swoimi pracami na naszej grupie, a ja opublikuję je jutro na stronie naszego przedszkola. Poniżej możecie zobaczyć tablicę nagród. Życzę wam owocnej pracy. Gorąco Was pozdrawiamy. Pani Dorota i Asia