Nasz temat na dziś to: "Czy świnka to brudne zwierzę?"
Cześć dzieciaki dzisiaj porozmawiamy o świnkach. Czy znacie jakieś świnki?
1.„Świnki w bajkach” – rodzice proszą dzieci o wymienienie znanych bajek, w których występują świnki:
Babe – świnka z klasą https://www.youtube.com/watch?v=TbOehKgDOk4,
Kubuś Puchatek i prosiaczek https://www.youtube.com/watch?v=dyrab3nsmCo,
Trzy małe świnki https://www.youtube.com/watch?v=oY6RizCDfwM ,
Świnka Peppa https://www.youtube.com/watch?v=F_JXkYswK38).
Dzieci oglądają fragment którejś z bajek i rozmawiają o świnkach z filmu: gdzie żyją, jak wyglądają, jakie mają przygody. Na koniec przypominają sobie domki, w których mieszkały świnki z bajki Trzy małe świnki.
2.„Domki trzech świnek” – praca plastyczna. Dziecko tworzy domki dla świnek z różnych materiałów: papierowych prostokącików imitujących cegły, gałązek drzew i wykałaczek, drewienek. Dziecko wycina je z papieru szablony trzech domków, następnie wyklejają je materiałami, które wystąpiły w utworze. Ozdabiają prace według własnego pomysłu. Będą potrzebne kartki z bloku technicznego, pocięte prostokąciki imitujące cegły, gałązki drzew i wykałaczki, drewienka, kleje, kredki. Możecie teraz wspólnie z rodzicami zorganizować zabawę w teatr.
3.„Ciekawostki o świnkach” – mama pyta dziecko:
Czym różniły się świnki z bajek od prawdziwych świń?
Gdzie mieszkały trzy małe świnki, gdzie mieszkają prawdziwe świnie?
Rodzic odczytuje ciekawostki o świnkach:
- Świnie przytulają się do siebie kiedy śpią. Śnią, tak jak ludzie. W naturalnym otoczeniu świnie spędzają wiele czasu na zabawie, opalaniu, poszukiwaniu wrażeń i odkrywaniu.
- Świnie nieustannie komunikują się ze sobą, mają własny język.
- Nowo narodzone prosięta uczą się głosów swoich matek i rozpoznają swoje imiona, nadane przez maciorę.
- Lochy prośne śpiewają młodym w czasie karmienia.
- Świnie mają bardzo dobrą orientację w terenie i zapamiętują drogę, potrafią wrócić do domu.
- Świnie nie "żrą jak świnie" w naturze, jedzą powoli (na fermie rywalizują i dlatego tak łapczywie jedzą).
- Świnie, wbrew pozorom to czyste zwierzęta. Jeśli mają wystarczającą ilość miejsca, uważają, aby nie zabrudzić miejsca, w którym śpią lub jedzą.
- Świnia nie "poci się jak świnia"; w rzeczywistości nie są w stanie się pocić (nie mają gruczołów potowych).
- Lubią kąpać się w wodzie lub błocie, aby zachować odpowiednią temperaturę ciała. Tak naprawdę wolą wodę od błota.
- Świnie są niezwykle inteligentne. To ciekawskie zwierzęta, które są powszechnie uważane za mądrzejsze od małych dzieci w wieku co najmniej 3 lat, psów, a nawet niektórych naczelnych.
- Świnie to bardzo spokojne zwierzęta, rzadko wykazujące agresję. Wyjątkiem, jak w przypadku wielu zwierząt, jest sytuacja, gdy matka (locha) wraz z młodym potomstwem zostaje sprowokowana lub zagrożona.
- Dzikie świnie odgrywają ważną rolę w zarządzaniu ekosystemami i utrzymywaniu różnorodności biologicznej (są wszystkożerne).
- Świnie mają niesamowity węch. Duży okrągły krążek chrząstki (tarcza ryjowa) na końcu pyska jest połączony z mięśniami, co daje mu dodatkową elastyczność i siłę do grzebania w ziemi.
- Świnia jest ostatnim z 12 zwierząt w chińskim zodiaku. Jest postrzegana jako reprezentująca fortunę, uczciwość, szczęście.
- Świnie mają 15 000 kubków smakowych! Ludzie mają tylko 9000
- Dorosła świnia może biegać do 11 mil na godzinę
- Świnie piją do 14 litrów wody dziennie
- Na ziemi jest około 2 miliardów świń!
- Świnie żyją na wszystkich kontynentach z wyjątkiem Antarktydy
- Świnie mają 4 palce u każdej stopy, ale chodzą tylko na 2, bo są połączone w raciczkę
- Osoby z alergiami na sierść kupują świnie jako zwierzątka domowe, bo szczecina jest pokryta włosami (nie gubią ich tak jak np. pies).
- Świnie łatwo wytresować, tak aby chodziła na smyczy, korzystała kuwety i robiła sztuczki.
- W Danii jest dwa razy więcej świń niż ludzi!
- Wyszkolone świnie węszą w ziemi trufle, w aferach narkotykowych robią furorę wykrywając ukryte narkotyki.
4.„Brudna świnka” – praca plastyczna. Dzieci wycinają kontury świni wydrukowane na różowym papierze. Ozdabiają świnki palcami przy użyciu kremu czekoladowego i płatków owsianych. Potrzebujemy: różowe kartki z konturami świnki, nożyczki, krem czekoladowym, płatki owsiane.
5.Zabawa w karmienie świnek. Przygotowujemy na grubym brystolu sylwetkę dużej świni z otwartą buzią, może też być butelka z wyciętym otworem Dzieci próbują trafić w otwór piłeczkami – imitują karmienie świni jabłkami. Potrzebna sylwetka dużej świni z otwartą buzią na grubym brystolu lub plastikowa butelka, piłeczki.
6. Zabawa ruchowa Świnki.Dziecko "świnka" idzie na spacer - czworakowanie. Na hasło "świnki są głodne" przechodzi do przysiadu, wydaje dźwięk "chrum, chrum, chrum".
7. Utrwalenie nazw poznanych zwierząt. Na dywanie rozłożone ilustracje przedstawiające: źrebaka, cielę, prosiaka, owcę. Pytania kierowane w stronę dzieci, np.:
• Jak nazywa się mała świnka?
• Kto jest jej mamą?
Dzieci wskazują ilustrację, po czym umieszczają ją w odpowiednim miejscu na tablicy.
8.Karta pracy na dzisiaj 31 a i b, 32 a i b.
9.Kolorowanki o zwierzętach wiejskich dla chętnych dzieci znajdziecie na stroniehttps://www.mjakmama24.pl/dziecko/zabawa/zwierzeta-na-wsi-5-kolorowanek-do-druku-aa-Qoha-HgDY-89xL.html
10. Karty pracy dla dzieci o zwierzętach wiejskich można pobrać na stronie: https://www.dzieckiembadz.pl/2018/04/karty-pracy-wiejskie-podworko-do.html
11. Domowe przedszkole film, który przybliży wam wiadomości o wiejskich zwierzętachhttps://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831?fbclid=IwAR04JSrXv0s4QfRMhoU_YeHjV6N-z75s6LKw35Ca3OQi__AgMIws6yPHi00
Życzę wszystkim wesołej zabawy. Pozdrawiam serdecznie. Pani Dorota.