Nasz temat na dziś to: "Gdzie słychać muzykę"
Witam wszystkich serdecznie. Jak myślicie, gdzie jaszcze oprócz filharmonii można usłyszeć muzykę?
1.„Gdzie można usłyszeć muzykę?”– podawanie pomysłów.
Jak nazywa się specjalne miejsce, gdzie można słuchać koncertów muzyki klasycznej? (filharmonia) Gdzie odbywają się przedstawienia, w których głównie słychać muzykę klasyczną i śpiew? (opera) Można podsunąć dziecku również następujące propozycje: kościoły, szkoły muzyczne, Internet, koncerty plenerowe itd.
Przydatny link:
,,Kultura od kuchni opera” https://www.youtube.com/watch?v=FQ7GEspwI8c
2.„Śpiewamy jak w operze” – naśladowanie przez dziecko mimiką, gestem i ruchem dowolnego utworu operowego.
Dziewczynki: https://www.youtube.com/watch?v=nvOT3LoB9GI głos kobiecy sopran.
Chłopcy: https://www.youtube.com/watch?v=mUYhIUlHX70głos głos męski bas.
3.Praca z kartą pracy18 – doskonalenie koordynacji wzrokowo–ruchowej, percepcji słuchowej i wzrokowej, zdolności grafomotorycznych, dekodowanie, łączenie dźwięku z ilustracją
- KP4.18
4.„Jak zapisać muzykę?” – burza mózgów, zapoznanie dziecka z nutami i pięciolinią.
Czy da się zapisać muzykę? Dziecko dzieli się swoją wiedzą. Prezentacja ilustracji nut i pięciolinii (na stronie grupy).
5.„Co to za linie?” – zapoznanie z pięciolinią, przeliczanie linii. Duży rysunek pięciolinii. Dziecko przelicza linie (od dołu) wymienia ich liczbę. Rodzic tłumaczy do czego one służą.
6.„Pięciolinia” – zabawa ruchowa z wprowadzeniem gamy. Na dywanie rozkładamy pięć skakanek lub kawałków sznurka. Układamy na nich koła( np. wycięte z papieru) jak w gamie. Wyjaśniamy, że gdy nutka leży nisko, jej dźwięk jest niski, gdy wysoko – wysoki. Skaczemy kolejno do każdego koła i śpiewamy gamę. Następnie dziecko skacze i powtarza dźwięki.
- skakanki, koła z papieru
Przydatne linki:https://www.youtube.com/watch?v=acLiPWPrPiE „Alfabet muzyczny gama”
7.„Nutki”–zabawa utrwalająca znajomość liczebników porządkowych. Dziecko otrzymuje kilka karteczek z nutami. Ustawia je na pięciolinii wg instrukcji, np. pierwsza nuta na trzeciej linii, druga nuta na piątej linii, trzecia nuta na drugiej linii. Itp.
- karteczki z nutami
8.Zabawy matematyczne z wykorzystaniem kostek domina. (obrazki na stronie grupy)
- Pierwsza zabawa będzie polegała na ułożeniu karteczek z wartościami od 0 do 9. Dziecko odszukuje odpowiednich kamieni domina i dokłada je do karteczek, tak aby suma oczek na kamieniu domina była równa wartości zapisanej na karteczce.
- Druga zabawa polega na wypisaniu na kartce kilku działań matematycznych np. 1+3=… dziecko próbuje dopasować do tych działań właściwe kamienie domina
9.Swobodny taniec przy muzyce klasycznej dla dzieci.https://www.youtube.com/watch?v=_13uTOdqN-E
10.Zabawa plastyczna https://ekodziecko.com/zabawkowa-gitara gitara z opakowania po chusteczkach higienicznych.
11.,,Jestem muzykantem konszabelantem”- zabawa inscenizowana przy piosence. Akompaniament za pomocą własnego ciała (tupanie, klaskanie) https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4
Życzę miłej zabawy z rodzicami. Pani Dorota.