Nasz temat na dziś to: "Majowe święta"
1.„ Majowe święta” – przeczytajcie dziecku opowiadanie Barbary Szelągowskiej.
Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu. – Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil. – I ja też – powiedział Daniel. – A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych… Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie. – To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło. – A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać? – Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani. – Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta. Na ścianie wisiała wielka flaga Polski. – O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie? – To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy. – A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku? – To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali. Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki. – Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady. – Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
2.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące opowiadania:
− Jakie barwy ma flaga Polski?
− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
− Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
3.Pokażcie poniższe ilustracje z flagami różnych państw, a dziecko niech odnajdzie flagę Polski wśród „innych” flag (kartony w kolorach biało – czerwonych).
obrazek z flagami [.jpg, 76.72 kB]
4 .Taniec do piosenki „Jestem Polką i Polakiem” z białymi i czerwonymi paskami papieru. Poproście dziecko, żeby maszerowało po pomieszczeniu w rytm piosenki wymachując biało-czerwonymi paskami papieru.
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
5.„Nasza Flaga” – wyklejcie flagę Polski kawałkami wydzieranymi z czerwonego papieru. Pochwalcie się swoimi pracami na FB.
flaga [.jpg, 15.88 kB]
6.Zadanie dodatkowe: proszę o wykonanie karty pracy strona 44.
7.J.angielski -włączcie dziecku raz jeszcze piosenkę ze strony www.englishplaybox -Play Box 1 „I love pets”, poproście, żeby dziecko spróbowało śpiewać z Playboxem i wykonywało ustalone gesty. Zagrajcie w gry interaktywne przypisane do tematu „Zwierzęta”- lekcja 5 i 6, 7 i 8 . Proszę, żeby dzieci codziennie do końca tygodnia, wykonały wszystkie zadania z tematu „Zwierzęta domowe” z podręcznika. Bye, bye Pani Kasia