Nasz temat na dziś to: "Moje książki."
Witajcie dzieciaki. Dzisiaj porozmawiamy sobie o książkach. Zaczynamy!!!
Najpierw trochę marszu, biegu i podskoków:
https://www.youtube.com/watch?v=Ivh4teVteGE „Czy gotowe nogi…”
https://www.youtube.com/watch?v=QdZW7klW-xs marsz i bieg
https://www.youtube.com/watch?v=DpV8hLcwB_s marsz i podskoki (z nogi na nogę)
Proszę podejdźcie do swoich biblioteczek i weźcie swoją ulubioną książkę, spróbujcie coś o niej opowiedzieć. Powiedzcie jakie książki lubicie najbardziej?
Jak dbać o książkę?
Przypomnijcie sobie zasady korzystania z książek.
https://www.youtube.com/watch?v=b-1b7FyWx20
Posłuchajcie wiersza „Smutna książeczka” Olga Adamowicz
Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jena książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.
Rodzic zadaje pytania:
Co zrobiły pewnego dnia książeczki?
Co zrobiła Basia z książeczką?
Jak zachowała się książeczka?
Jak należy korzystać z książek?
„Z książką na głowie”.
Jest to nic innego jak wyścigi z rodzicami z książką na głowie. Oczywiście książkę najlepiej zastąpić starymi zeszytami, bo podczas zabawy niejednokrotnie spadną dzieciom z głowy. Dlatego w tym przypadku bezpieczniej będzie użyć starych zeszytów…
,,O czym przeczytamy w książkach?”
Zadaniem dziecka jest odgadywanie lub opowiadanie o tym, co możemy przeczytać w książkach. Proszę o wyjaśnienie pojęcia: literatura dziecięca, literatura młodzieżowa, literatura dla dorosłych, encyklopedie, podręczniki, albumy.
,,Mała czy duża?”
Do tej zabawy będziecie potrzebować kilku książek w różnych rozmiarach. Zadaniem dziecka jest ich układanie od największej do najmniejszej i odwrotnie lub od najcieńszej do najgrubszej.
Karta pracy z czwartej części ćwiczeń K.4 str.1 według polecenia (obie strony)
Osłuchanie z piosenką Piosenka „ Kolorowa książka” https://www.youtube.com/watch?v=2mSHF8PTq4A
Kolorowa książka,
książka ulubiona,
obrazkami, literkami
chce przemówić do nas.
Ref.: Bajki stare, bajki nowe
są w tej książce kolorowej.
Bajki stare, bajki nowe
są w tej książce kolorowej.
W kolorowej książce
bajki są ukryte.,
ja nie umiem ich przeczytać,
jeszcze nie znam liter.
Ref.: Bajki stare, bajki nowe…
Kolorową książkę
czytać się nauczę
i otworzę bramę bajek
kolorowym kluczem.
Wykonanie zakładki do książki
Możecie Państwo z dzieckiem przygotować zakładkę do książki. Przed przystąpieniem do pracy możecie wspólne omówić do czego taka zakładka jest potrzebna, pomoże Wam w tym wiersz:
„Zakładka”
Bardzo często do rączek, dzieci biorą wiele książek.
Bajeczki, opowiadania – szkolne lektury do czytania.
Gdy część książeczki przeczytają, to ją szybko zamykają,
a gdy sięgają po nią po chwili, nie wiedzą gdzie czytać książkę skończyli.
Dlatego dla Was jestem ja – zakładka mała i kolorowa.
Zaznaczę stronę w Twojej książeczce, byś czytać nie musiał jej od nowa.
Więc niech nie kończy się Twoje czytanie, przez rogów kartek zaginanie.
Weź mnie do ręki i połóż tam, gdzie książkę czytać skończyłeś sam.
Bo ja, zakładka – kartek obrońca, zostaję w książce zawsze – do końca
Będę Ci służyła przez długie lata, ale wiedz również o tym że,
Ja tak, jak każda Twoja książeczka zadbana i ładna zawsze być chce.
Dziecko wykonuje samodzielnie zakładkę Wycinanki karta nr 44 (według instrukcji na karcie)
,,Wyjście do biblioteki”
Zachęcam także do częstego odwiedzania biblioteki, kiedy już będzie to możliwe. Jest to miejsce, w którym dowiecie się najwięcej o książkach. Możecie również wspólnie z dziećmi wybrać się do pobliskiej księgarni.
Życzę wesołej i owocnej zabawy. Pani Dorota.