Nasz temat na dziś to: "Od jajka do kury. Tropimy głoskę j"
Witam Was Kochani!!! Dzisiaj dowiecie się jak powstaje kurczak, sami zdecydujecie co było pierwsze: Jajko czy kura? Zamienicie się w tropicieli głoski „j”. Zaczynamy zabawy.
Kury i kogut - film edukacyjny dla dzieci o ptakach hodowlanych https://www.youtube.com/watch?v=eRXhIPlBwuI
Posłuchajcie wiersza czytanego przez Rodzica:
Jajko Jan Brzechwa
Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!”,
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze.
A ono powiada, że jest kacze.
Kura prosi serdecznie i szczerze:
„Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką.
Że jajka łatwo się tłuką.
A ono powiada, że to bajka.
Bo w wapnie trzyma się jajka.
Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.
Kura powiada: „Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę”.
A jajko na to najbezczelniej:
„Na ulicy nie ma patelni”.
Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”,
A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!”.
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.
Rozmowa dotycząca treści wiersza:
Kto występował w wierszu?;
Dlaczego kura pouczała jajko?;
Czy jajko było mądrzejsze od kury?;
Co stało się z jajkiem?;
Dlaczego należy słuchać dorosłych?;
Czy znacie innych mieszkańców wiejskiego podwórka, którzy wykluwają się z jajek?.
Oto film jak z jajka powstaje kurczątko: https://www.youtube.com/watch?v=LsrRsxF0teE
„Wiejskie podwórko” – praca z ilustracją z Wielkiej Księgi Tropicieli. Rodzic pokazuje dorosłe zwierzęta, a dziecko ma zadanie podać nazwę młodego osobnika.
„O jakim zwierzęciu jest mowa?” – Rodzic przygotowuje obrazki - karty do gry w Piotrusia z Wycinanki.
- mówi dziecku zagadkę, dziecko odgaduje zagadkę i pokazuje właściwą kartę. Rodzic zwraca uwagę na odpowiedzi w formie całego zdania np.: To jest świnka.
Bawię się w błocie
Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.
Mieszkam w chlewiku ....(świnia)
Często wołam: me, me, me.
Czy ktoś wełnę moją chce?( owca)
Ciężko pracuję na wsi cały dzień.
Odpoczywam w stajni i nie
jestem leń.(koń)
Gdaczę sobie: ko, ko, ko,
Na śniadanie dam ci jajko.(kura)
Zawsze blisko krowy i ogonem
miele, każdy już odgadnie,
bo to przecież...(ciele)
Nad rzeczułką wartką,
kto to drepce z dziatwą?
Żółte nóżki ma.
Gę, gę, gę, gę, ga! ... (gęś)
Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo
boją się go myszy. ...(kot)
Za kości rzucone dziękuje ogonem. ...(pies)
- dziecko klasyfikuje zwierzęta na polecenie Rodzica:
Odnajdź te, które mają skrzydła i chodzą na dwóch nogach? (dziecko opisuje cechy tych zwierząt – mają dzioby, pióra, są ptakami, znoszą jaja, z których wylęgają się ich młode)
Jaka grupa zwierząt jeszcze została? (dziecko układa wszystkie ssaki, uzasadnia swój wybór i opisuje wspólne cechy)
„Układanka” – Rodzic ma w woreczku trójkąt, prostokąt i kwadrat. Dziecko losuje z woreczka figurę, kładzie ją i stara się ułożyć tę figurę z patyczków. Zabawę powtarzamy kilka razy.
„Jajo” – https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A
Jakiego ptaka jajko jest największe?
Jakiego ptaka jajko jest najmniejsze?
Co słychać na początku wyrazu: jajko?.
R. pilnuje prawidłowej wymowy głoski j – mówi dziecku że jest to spółgłoska.
„Tropimy głoskę j” – zabawy słuchowe. Dziecko wyszukuje w pokoju lub wymyśla przedmioty / zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się głoską j.
Praca z K3., str. 26 – czytanie globalne, wyraz podstawowy: jajo. Kolorowanie jajek z obrazkami, których nazwy zaczynają się głoską j. Zadanie dodatkowe ( druga strona)– słuchanie i nauka rymowanki:
Jedno jajko w koszu,
drugie zaraz będzie.
Mama kura głośno gdacze
wysoko na grzędzie.
Recytacja z jednoczesnym wodzeniem po śladzie, rysowanie kształtu w tunelu oraz samodzielnie.
„Złap głoskę j” – udział w zabawie słuchowej. Zwrócenie uwagi na prawidłową wymowę głoski:
- dziecko siedzi na dywanie. R. mówi wybrane słowa. Gdy w słowie znajduje się głoska j, dziecko wykonuje rękami ruch łapania (wyrzut rąk przed siebie i zaciśnięcie pięści). Gdy w słowie nie ma wskazanej głoski, dziecko nie wykonuje żadnego ruchu. Przykładowy zestaw słów z głoską j: Jacek, jadalnia, jałowiec, jarzębina, jeleń, jeż, junak, kajak, kajuta, major, pająk, słoje, czarodziej, kij, klej, kolej, maj, pokój, tramwaj.
- dziecko dzieli w/w wyrazy na sylaby, mówi ile wyraz ma sylab; wybrzmiewa pierwszą sylabą (analogicznie z kolejnymi sylabami w wyrazie)
- dziecko określa miejsce sylaby j w w/w wyrazach: na początku, na końcu, w środku.
„Kurczaki” – lepienie z plasteliny kurczaczków. Dzieci lepią dwie kulki, łączą je , robią też dziobek z patyczków lub plasteliny, oczy z czarnej plasteliny, nóżki z tektury lub plasteliny.
„Na wsi” – praca z ZG, str.43. Rysowanie w tunelu drogi, którą musi przejść kaczka, by dotrzeć do swoich dzieci. Rysowanie szlaczka po śladzie.
„Coś na j” – dziecko rysuje przedmioty /zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się głoską j
Zabawa z literą j https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY
Język angielski
Zapoznajcie dziecko z nazwami części ciała:
arm(s)- ramię, ramiona
leg(s)- noga, nogi
foot/feet (fut/fit)-stopa, stopy
hand(s) (hend-s)-ręka, ręce
tummy (tami)-brzuch
Head (hed)-głowa
Pobawicie się z dziećmi w zabawę w pokazywanie wymienionych części ciała na sobie nawzajem. Możecie to robić w coraz szybszym tempie. A teraz włączcie dziecku dowolną muzykę, przy której może tańczyć, na przerwę poproście dziecko żeby zakryło wymienioną część ciała. Teraz wejdźcie na stronę www.englishplaybox w zakładkę Play Box 2 w temat „Moje ciało”. Znajdziecie tam piosenkę „This is my body”. Poproś dziecko, żeby w trakcie oglądania i słuchania piosenki naśladowały czynności wymienione w tekście.
Zadanie dodatkowe: Pamiętacie zabawy z matą do kodowania, możecie pobawić się również w kodowanie na dywanie z Rodzicami. Wystarczy że Rodzice pobiorą poniższy scenariusz i wydrukują potrzebne elementy do zabawy. Możecie Państwo realizować wybrane zadania z dzieckiem. Pokażcie rodzicom, że to nie jest trudne.
Scenariusz zabaw z elementami kodowania [.pdf, 4.38 MB]
Życzymy wesołej i owocnej zabawy. Pani Dorota i Pani Ola. Pozdrawiamy gorąco:)