Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Nasz temat na dziś to: "Od jajka do kury. Tropimy głoskę j"

Witam Was Kochani!!! Dzisiaj dowiecie się jak powstaje kurczak, sami zdecydujecie co było pierwsze: Jajko czy kura? Zamienicie się w tropicieli głoski „j”. Zaczynamy zabawy.

Kury i kogut - film edukacyjny dla dzieci o ptakach hodowlanych https://www.youtube.com/watch?v=eRXhIPlBwuI

Posłuchajcie wiersza czytanego przez Rodzica:

Jajko Jan Brzechwa

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.

Kura wyłazi ze skóry,

Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!”,

Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?

Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze.

A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze:

„Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.

A ono właśnie się trzęsie

I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką.

Że jajka łatwo się tłuką.

A ono powiada, że to bajka.

Bo w wapnie trzyma się jajka.

Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”.

A ono ucieka za miedzę,

Kładzie się na grządkę pustą

I oświadcza, że będzie kapustą.

Kura powiada: „Nie chodź na ulicę,

Bo zrobią z ciebie jajecznicę”.

A jajko na to najbezczelniej:

„Na ulicy nie ma patelni”.

Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”,

A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!”.

Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą

I ugotowało się na twardo.

Rozmowa dotycząca treści wiersza:

 Kto występował w wierszu?;

Dlaczego kura pouczała jajko?;

Czy jajko było mądrzejsze od kury?;

 Co stało się z jajkiem?;

Dlaczego należy słuchać dorosłych?;

Czy znacie innych mieszkańców wiejskiego podwórka, którzy wykluwają się z jajek?.

Oto film jak z jajka powstaje kurczątko: https://www.youtube.com/watch?v=LsrRsxF0teE  

„Wiejskie podwórko” – praca z ilustracją z Wielkiej Księgi Tropicieli. Rodzic pokazuje dorosłe zwierzęta, a dziecko ma zadanie podać nazwę młodego osobnika.

„O jakim zwierzęciu jest mowa?” – Rodzic przygotowuje obrazki - karty do gry w Piotrusia z Wycinanki.

  • mówi dziecku zagadkę, dziecko odgaduje zagadkę i pokazuje właściwą kartę. Rodzic  zwraca uwagę na odpowiedzi w formie całego zdania np.: To jest świnka.

Bawię się w błocie

Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.

Mieszkam w chlewiku ....(świnia) 

 

Często wołam: me, me, me.

Czy ktoś wełnę moją chce?( owca) 

 

Ciężko pracuję na wsi cały dzień.

Odpoczywam w stajni i nie

jestem leń.(koń)

 

Gdaczę sobie: ko, ko, ko,

Na śniadanie dam ci jajko.(kura)

 

Zawsze blisko krowy i ogonem

miele, każdy już odgadnie,

bo to przecież...(ciele)

 

Nad rzeczułką wartką,

kto to drepce z dziatwą?

Żółte nóżki ma.

Gę, gę, gę, gę, ga! ... (gęś)

 

Tak cichutko chodzi,

że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo

boją się go myszy. ...(kot)

 

Za kości rzucone dziękuje ogonem. ...(pies) 

  • dziecko klasyfikuje zwierzęta na polecenie Rodzica:

Odnajdź  te, które mają skrzydła i chodzą na dwóch nogach? (dziecko opisuje  cechy tych zwierząt – mają dzioby, pióra, są ptakami, znoszą jaja, z których wylęgają się ich młode)

Jaka grupa zwierząt jeszcze została? (dziecko układa wszystkie ssaki, uzasadnia swój wybór i opisuje wspólne cechy)

„Układanka” – Rodzic ma w woreczku trójkąt, prostokąt i kwadrat. Dziecko losuje z woreczka figurę, kładzie ją i stara się ułożyć tę figurę z patyczków. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 „Jajo”https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A
Jakiego ptaka jajko jest największe?

Jakiego ptaka jajko jest najmniejsze?

Co słychać na początku wyrazu: jajko?.

R. pilnuje prawidłowej wymowy głoski j – mówi dziecku że jest to spółgłoska.

„Tropimy głoskę j” – zabawy słuchowe. Dziecko  wyszukuje w pokoju lub wymyśla przedmioty / zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się głoską j.

Praca z K3., str. 26 – czytanie globalne, wyraz podstawowy: jajo. Kolorowanie jajek z obrazkami, których nazwy zaczynają się głoską j. Zadanie dodatkowe ( druga strona)– słuchanie i nauka rymowanki:

Jedno jajko w koszu,

drugie zaraz będzie.

Mama kura głośno gdacze

wysoko na grzędzie.

Recytacja z jednoczesnym wodzeniem po śladzie, rysowanie kształtu w tunelu oraz samodzielnie.

„Złap głoskę j” – udział w zabawie słuchowej. Zwrócenie uwagi na prawidłową wymowę głoski:

  • dziecko siedzi na dywanie. R. mówi wybrane słowa. Gdy w słowie znajduje się głoska j, dziecko wykonuje rękami ruch łapania (wyrzut rąk przed siebie i zaciśnięcie pięści). Gdy w słowie nie ma wskazanej głoski, dziecko nie wykonuje żadnego ruchu. Przykładowy zestaw słów z głoską j: Jacek, jadalnia, jałowiec, jarzębina, jeleń, jeż, junak, kajak, kajuta, major, pająk, słoje, czarodziej, kij, klej, kolej, maj, pokój, tramwaj.
  • dziecko dzieli w/w wyrazy na sylaby, mówi ile wyraz ma sylab; wybrzmiewa pierwszą sylabą (analogicznie z kolejnymi sylabami w wyrazie)
  • dziecko określa miejsce sylaby j w w/w wyrazach: na początku, na końcu, w środku.

„Kurczaki” – lepienie z plasteliny kurczaczków. Dzieci lepią dwie kulki, łączą je , robią też dziobek z patyczków lub plasteliny, oczy z czarnej plasteliny, nóżki z tektury lub plasteliny.

„Na wsi” – praca z ZG, str.43. Rysowanie w tunelu drogi, którą musi przejść kaczka, by dotrzeć do swoich dzieci. Rysowanie szlaczka po śladzie.

„Coś na j” – dziecko rysuje przedmioty /zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się głoską  j 

Zabawa z literą j https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY

 

Język angielski

Zapoznajcie dziecko z nazwami części ciała:
arm(s)- ramię, ramiona

leg(s)- noga,  nogi

foot/feet (fut/fit)-stopa, stopy

hand(s) (hend-s)-ręka, ręce

tummy  (tami)-brzuch

Head (hed)-głowa

Pobawicie się z dziećmi w zabawę w pokazywanie wymienionych części ciała na sobie nawzajem. Możecie to robić w coraz szybszym tempie. A teraz włączcie dziecku dowolną muzykę, przy której może tańczyć, na przerwę poproście dziecko żeby zakryło wymienioną część ciała. Teraz wejdźcie na stronę www.englishplaybox w zakładkę Play Box 2  w temat „Moje ciało”. Znajdziecie tam  piosenkę „This is my body”. Poproś dziecko, żeby w trakcie oglądania i  słuchania piosenki naśladowały czynności wymienione  w  tekście.

Zadanie dodatkowe: Pamiętacie zabawy z matą do kodowania, możecie pobawić się również w kodowanie na dywanie z Rodzicami. Wystarczy że Rodzice pobiorą poniższy scenariusz i wydrukują potrzebne elementy do zabawy. Możecie Państwo realizować wybrane zadania z dzieckiem. Pokażcie rodzicom, że to nie jest trudne.

Scenariusz zabaw z elementami kodowania [.pdf, 4.38 MB]

Życzymy wesołej i owocnej zabawy. Pani Dorota i Pani Ola. Pozdrawiamy gorąco:)