Nasz temat na dziś to: "Po czym poznać, że nadeszło lato"
Witajcie dzieciaki. Już niedługo astronomiczne lato, a z nim wspaniałe zabawy i przygody.
1.„Lato, lato” – zajęcia dydaktyczne. Kartki z kalendarza z miesiącami: CZERWIEC, STYCZEŃ, GRUDZIEŃ, WRZESIEŃ. Układanie z pomocą rodziców kartek zgodnie z kolejnością występowania miesięcy w roku.
Pytania: W jakim miesiącu rozpoczyna się lato? Dziecko stara się wskazać odpowiednią kartkę.
- kartki z nazwami miesięcy: czerwiec, styczeń, grudzień, wrzesień
2.„Zabawa z balonikami” – porządkowanie miesięcy kalendarzowych, utrwalenie miesięcy wchodzących w skład danej pory roku. Dziecko dostaje baloniki (lub karteczki) z nazwami miesięcy. Dziecko ma za zadanie ułożyć baloniki od stycznia do grudnia. Następnie przypominamy ile jest pór roku. Prosimy o połączenie baloników w grupy (wiosna, lato, jesień, zima). Do grupy „wiosna” przynależą kwiecień, maj, czerwiec itd. Na zakończenie taniec z balonikiem. https://www.youtube.com/watch?v=vF-f4pSW9zk
- balonki z nazwami miesięcy
https://www.youtube.com/watch?v=m_-qLMJjmnU „Poznajemy miesiące”
https://www.youtube.com/watch?v=aBTRrKq8c08 „Pory roku miesiące”
Śpiewanie na melodii Krakowiaka nazw miesięcy.
3.„Z czym kojarzy się lato?” – technika niedokończonych zdań, zabawa z piłką. Rodzic rzuca piłkę do dziecka i zaczyna zdanie: Lato kojarzy mi się… Dziecko łapie piłkę i kończy wypowiedź.
- piłka
4.„Po czym można poznać lato?”– praca plastyczna. Dziecko dostaje kartkę papieru. Rysuje to, co kojarzy mu się z latem.
- kartki, kredki
5.Tato, czy już lato? – praca z wierszem Beaty Szelągowskiej:
Powiedz, proszę! Powiedz, tato, Po czym poznać można lato?
Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?
Po prostu:
Po słodkich malinach,
Po bitej śmietanie z truskawkami,
Po kompocie z wiśniami,
Po życie, które na polach dojrzewa,
Po słowiku, co wieczorem śpiewa,
Po boćkach uczących się latać,
Po ogrodach tonących w kwiatach,
Po świerszczach koncertujących na łące,
Po wygrzewającej się na mleczu biedronce,
Po zapachu skoszonej trawy i róż,
I już!
Dziecko ogląda zdjęcia różnych obiektów, w tym tych, które wystąpiły w wierszu – maliny, kompot, łany zbóż, słowik, bocian, ogród w kwiatach, świerszcz, biedronka, skoszona trawa, róże.. Dziecko wybiera tylko te zdjęcia, które ukazują to, o czym była mowa w utworze.
- zdjęcia (maliny, kompot, łany zbóż, słowik, bocian, ogród w kwiatach, świerszcz, biedronka, skoszona trawa, róże, plus inne niepasujące do wiersza)
6.,,Po łące biega lato”– nauka piosenki i zabawa ruchowa https://www.youtube.com/watch?v=MaKPsYlzQkY
7.Wyjście do ogrodu. Malowanie bańkami. Barwienie płynu do baniek farbami lub barwnikami spożywczymi. Dziecko robi bańki bardzo blisko dużej kartki – rozpryskuje zabarwiony płyn i w tej sposób tworzą barwne kompozycje. https://www.youtube.com/watch?v=IHNDXa-FMD4
- farby lub barwniki spożywcze, duża kartka, bańki mydlane
8.„Letnie memo” – zabawa doskonaląca pamięć. Dziecko dostaje dwa papierowe talerzyki i rysuje na nich proste symbole kojarzące mu się z latem. Symbole muszą być takie same. Talerzyki zostają ułożone dnem do dołu na dywanie. Dziecko gra w memo z rodzicami. Szukają identycznych talerzyków. Wygrywa osoba, która zbierze ich najwięcej.
https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/astronomiczne-lato/memory/
- papierowe talerzyki, flamastry
9.„Zabawa ruchowa z piłką” – tworzenie rymów do słów związanych z latem, doskonalenie słuchu fonemowego. Rodzic podaje wyraz kojarzący mu się z latem, np. słońce – rzuca piłkę do dziecka. Dziecko łapie piłkę i podaje rym do usłyszanego słowa. Zabawa może być kontynuowana także w wariancie z głoską w nagłosie. Dziecko łapiące piłkę wymienia głoskę, na którą zaczyna się wyraz podany przez poprzednika, i wymyśla słowo z tą głoską).
- piłka
Życzę wszystkim wspaniałej zabawy. Pani Dorota.