Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Nasz temat na dziś to: "Polne rośliny"

Witam wszystkie dzieciaki i wszystkich rodziców. Przypomnimy sobie jak wyglądały rośliny zbożowe poznane wczoraj. Dzisiaj poznamy jedną bardzo ważną roślinę okopową, z której mamy to, co lubicie najbardziej.

1.„Rośliny zbożowe” – rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych. Dzieci oglądają zdjęcia roślin zbożowych poznanych wczoraj (np. żyto, pszenica, owies, kukurydza, jęczmień), roślin okopowych (buraki, ziemniaki, marchew, rzepa i oczywiście burak cukrowy). Rodzic prosi dziecko, by podzieliło rośliny na 2 grupy i pyta, czym różnią się od siebie rośliny zbożowe i okopowe. Dziecko zastanawia się nad nazwą „rośliny okopowe”. Rodzic tłumaczy, że okopuje się je podczas sadzenia, a następnie wykopuje z ziemi.

 2.„Jak powstaje popcorn?” – poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania. Robimy wspólnie z dzieckiem popcorn. Zadajemy mu pytania: Kiedy najczęściej jecie popcorn? Z czego się go wytwarza? W jaki sposób robi się popcorn? Czy popcorn może być tylko słony? Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana, płatki). Potrzebny będzie popcorn do mikrofalówki.

3„Kukurydza” – praca plastyczna. Dzieci rysują kolbę kukurydzy żółtym flamastrem. Zielonym flamastrem dorysowują łodygę i liście. Maczają paluszek w żółtej farbie, robią odciski, tworząc miejsce na ziarna kukurydzy. Mogą wypełnić żółte pola prawdziwymi ziarnami kukurydzy.

 Potrzebne będą: kartki, flamastry, żółta farba, ziarna kukurydzy.

4.Zabawa manipulacyjna – ćwiczenie chwytu pęsetowego. Oddzielenie ziaren kukurydzy od ziaren fasoli.  Potrzebne będą: ziarna kukurydzy i fasoli.

5.„Zabawy z piłeczkami”- proponuję kreatywne zabawy ruchowe z piłeczkami’

Potrzebna będzie plastelina , plastykowe piłeczki i kubki.

http://www.kreatywniewdomu.pl/2020/04/zabawy-ruchowe-z-pieczkami.html

6.Praca z wierszem „ Od buraka do lizaka” autor nieznany

Cukrowa wata, cukrowa wata

Kręconą w bębnie kupuje  tata

Ja lubię watę, lubi też osa

Cukrowe nitki cieńsze od włosa.

Lecz nie wie osa, ja nie wiem też

Skąd wziął się cukier. A czy Ty wiesz?

Rośnie na polu burak cukrowy,

Długo dojrzewa, aż jest gotowy.

Trzeba buraki z ziemi wyrwane

Zwieść do fabryki cukrownią zwanej.

Tak się je myje, kroi, szykuje

I coś jak kompot przygotowuje

Na samym końcu z tego kompotu

Jest wreszcie cukier. Tyle kłopotu

Ma mnóstwo ludzi z jednym burakiem

Byś mógł się cieszyć jednym lizakiem.

7.Jak powstaje cukier z buraków cukrowych dowiemy się oglądając filmy:

https://youtu.be/8rEutOeMOp0

https://www.youtube.com/watch?v=mxn-VJ1vcF8&feature=emb_title

8.Pytania do dzieci: z czego się robi lizaki i watę cukrową? Z czego się robi cukier? Jak się nazywa fabryka, która produkuje cukier? Kto produkuje buraki cukrowe? Czy znacie jakieś inne buraki? Do czego służą buraki pastewne? Do czego służą buraki czerwone?

9.,,Od buraka do lizaka” – historyjka obrazkowa – oglądanie obrazków, opowiadanie jaka jest droga od buraka do lizaka.

 – dzieci mogą same po skończonym zadaniu narysować drogę buraka lub mogą narysować słodycz, który najbardziej lubią.

10.,,Słodka opowieść”- słuchanie opowiadania A. Cholewy.

Wpadłem na chwilę do Marty. Dostała nowe puzzle i nie mogła sobie poradzić z ich ułożeniem. Postanowiłem jej pomóc i z chwili zrobiła się godzina. Piliśmy herbatę owocową. Pachniała lasem i malinami. Właśnie kończyliśmy układanie kiedy do pokoju weszła mama Marty.
- Kto rozsypał cukier?- zapytała podchodząc do stołu i po chwili zaczęła zgarniać z obrusa białe kryształki. - No tak, jak zwykle nie ma winnego- mrugnęła do nas wesoło.
- Oj mamusiu, wysypało się - tłumaczyła Marta.
- No właśnie wysypało się - wtórowałem.
- Teraz cukier jest tani, ale kiedyś dawno temu, jedli go tylko bardzo bogaci ludzie - wtrąciła mama.
- Naprawdę? - zapytaliśmy prawie równocześnie.
- Dawano go też chorym, żeby szybciej wracali do zdrowia - uśmiechnąłem się do Marty i odezwałem się z nutką zazdrości w głosie.
- Ale ci chorzy mieli się dobrze. Ostatnio bolało mnie gardło jednak zamiast cukru musiałem zażywać gorzkawy syrop.
- Mamusiu, a z czego robi się cukier? - przerwała mi Marta.
- Otrzymuje się go z trzciny cukrowej i oczywiście z buraków cukrowych. Sok wyciśnięty z tych roślin gotuje się, aż powstaną z niego kryształki. Można je potem barwić farbami spożywczymi i różnie formować. Stąd w sklepach tyle cukierków, lizaków i draży.
- A czy wiesz Marcinku, czym słodzili potrawy twoi ukochani Indianie? - próbowałem sobie przypomnieć, jednak w końcu poddałem się i poprosiłem panią Olę o podpowiedź.
- Wiele roślin zawiera słodkie substancje. Indianie do produkcji syropu wykorzystywali sok z drzewa klonu. A teraz - zwróciła się do nas - zgadywanka.
- Kto mi powie, jak wygląda burak cukrowy? - Uniosłem do góry palec - ja, ja - zawołałem.
- Jest duży, ma biało - szarą głowę i wielkie zielone liście, acha - i rośnie na polu.
- A jak się nazywa fabryka, w której powstaje cukier? - tym razem Marta była pierwsza.
- To cukrownia. Tam ogromne samochody i ciągniki zwożą buraki z pól.
- Wspaniale - mama była bardzo zadowolona.
- W takim razie jeden do jednego. Nie ma pokonanych. Obydwoje zwyciężyliście. A oto wasza nagroda - mamusia Marty położyła na stole dwa duże kolorowe lizaki.
- Hurra, hurra - podskakiwaliśmy z Martą radośnie pokrzykując.
- Kiedy je zjecie nie zapomnijcie umyć zębów - poprosiła wychodząc z pokoju.

11.Pytania do dzieci: Czy jedzenie słodyczy, które zawierają dużo cukru jest zdrowe? – rozmowa dotycząca szkodliwości jedzenia słodyczy, zwrócenie uwagi na choroby, które są wywołane przez nadmierne spożywanie słodyczy. Przypomnienie o konieczności mycia zębów.

12.Zabawa słuchowa: Rzucam Ci piłkę i mówię część słowa , a TY mi powiedz, jaka jest druga połowa – zabawa słuchowa. Mówimy pierwszą sylabę wyrazu i rzucamy piłeczką do dziecka, a dziecko łapie piłkę i dokańcza wyraz, niech wyrazy będą związane z wiejską tematyką np. trak-tor, kom-bajn, bro-ny, za-gro-da, rol-nik, kro-wa, ku-ra itd.

13.Prawda – fałsz – siedzimy na dywanie. Wypowiadamy zdania związane tematycznie ze wsią, pracą rolnika. Jeżeli zdanie jest prawdziwe dziecko np. klaszcze w ręce, jeżeli jest fałszywe – wstaje i tupie

  1. Gruszki rosną na polu.
  2. Sad to miejsce, w którym rosną owocowe drzewa.
  3. Marchewka rośnie w ziemi.
  4. Ziemię na polu trzeba oraz oby była napowietrzona.
  5. Rolnik ma lekką prace.
  6. Zbiory to czas kiedy warzywa i owoce są dojrzałe i trzeba je zebrać.
  7. Pogoda nie ma wpływu na plony.
  8. Nawożenie ziemi wpływa na lepsze plony.
  9. Buraki rosną na drzewach owocowych.
  10. Wykopki to czas zbioru ziemniaków.
  11. Konie lubią jeść marchew.
  12. Maszyny rolnicze to zbędna rzecz.
  13. Dojrzałe, zebrane owoce rolnik sprzedaje do skupu.

14.W przetwórni robi się gotowe sałatki i dżemy. 

Proponuję również działania takie jak:

Jak samodzielnie zrobić cukierki  https://www.youtube.com/watch?v=iXSuwR74kMo

lizakihttps://www.youtube.com/watch?v=9yMqQ_qA-ZI

krówki https://www.youtube.com/watch?v=3fhSTt8-fhQ

14.Kolorowanki dla chętnych dzieci „Praca rolnika” możecie znaleźć na stronie:  https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanki-rolnicy.html

 Życzę wesołej zabawy. Pani Dorota.