Nasz temat na dziś to: "Polskie zwierzęta"
1.„Zabawa z kropkami” – układanie symboli liczb w odpowiedniej kolejności, przeliczanie, synteza wzrokowa. Dziecko otrzymuje cztery kartki z literami: R, A, P, K. Na odwrocie kartek znajduje się różna liczba kropek. Zadaniem dziecka jest ułożenie kartek z literami od tej, na której odwrocie jest najmniej kropek, do tej, na której jest ich najwięcej. Dziecko odczytuje słowo „park”.
- kartki z literami: P-1kropka, A-2 kropki, R-3kropki, K- 4kropki.
2.„Parki narodowe” – rozmowa. Rozmawia na temat polskich parków narodowych i zwierząt znajdujących się pod ochroną: Czym jest park narodowy? Czy byliście w jakimś polskim parku narodowym? Jakie zwierzęta w Polsce są pod ochroną? Dlaczego?
https://www.youtube.com/watch?v=VlZBr5bRxr0 Parki narodowe
https://www.youtube.com/watch?v=NNK-fImtzMU zwierzęta chronione w Polsce
3.„Piktogramowy kodeks” – rozmowa na temat zachowania się w parkach narodowych. Tworzenie piktogramowego (obrazkowego) kodeksu: „Jak zachowywać się w parkach narodowych? Czego nie wolno robić?”. Logo największych parków narodowych w Polsce (tych, które znajdują się w kartach pracy) oraz zdjęcia charakterystycznych dla nich zwierząt. Dziecko z pomocą rodzica przyporządkowuje zdjęcia zwierząt odpowiednim parkom. Próbuje umieścić logo we właściwych miejscach na mapie Polski. https://www.youtube.com/watch?v=SBjZVOMQprA
- logo największych parków narodowych w Polsce i zdjęcia charakterystycznych dla nich zwierząt, mapa Polski
4.Praca z kartą pracy 31a – łączenie liniami symboli parków narodowych ze zdjęciami zwierząt pokazanych na tych symbolach, doskonalenie zdolności grafomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- KP4.31a
5.„Żubr” – odnalezienie Białowieży na mapie, poznanie ciekawostek na temat żubra. Dziecko z pomocą rodzica odnajduje Białowieżę na mapie Polski. Wyszukiwanie ciekawostek na temat żubra: żyje w puszczy, jest największym dziko żyjącym ssakiem w Europie.
- mapa
https://www.youtube.com/watch?v=Ec0Dpc9e4tI Białowieski park narodowy
https://www.dailymotion.com/video/x704s27 bajka „Żubr Pompik”
6.Praca z KP4.31b – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, poszerzanie wiedzy przyrodniczej.
- KP4.31b
7.„Gąbkowe łapki” – zabawa plastyczna. Wycinanie odcisków łap zwierząt z gąbki. Dziecko otrzymuje gąbkę i nożyczki. Wycina z gąbki ślady łap zwierząt i przykleja je na karton.
- gąbki, nożyczki, klej, karton
8.Zabawy matematyczne z kamieniami dla pięciolatka.
Ile kamieni?
Zbieramy z dzieckiem małe kamienie. Niech dziecko policzy, ile ich zebraliście. Spróbujcie układać z kamyków bardziej skomplikowane kształty. Pokaż, że jeśli ułożysz trójkąt, a potem dodasz kwadrat, to powstanie domek. Dwa kółka, dwa prostokąty i jest samochód.
Dwa plus jeden
Teraz możecie pobawić się w dodawanie: „Jeśli ja mam jeden kamyk, a ty dwa, to ile mamy ich razem? A jeśli ja teraz zabiorę tobie jeden, ile ci zostanie? Ile ja będę miała?”.
9.Zabawy matematyczne z patykami dla pięciolatka.
Potrzebne będą: krótkie i dłuższe patyczki, sosnowe igły. Można wykorzystać wykałaczki, zapałki lub patyczki do nauki liczenia (ze sklepu).
Literki i cyferki
Jeśli uzbieracie cztery patyczki, możecie z nich ułożyć cyfrę 4. Powiedz: „Mamy dwa patyki długie i dwa krótkie. Ile jest razem?”.
10.Zabawy matematyczne na pisaku pięciolatka.
Gra w klasy
Wyrysuj schemat (połączone kwadraty jeden nad drugim, boczne na ręce, podzielone koło jako głowa), wpisz w pola cyfry od 1 do 10. Rzucacie kamień, skaczecie po niego raz na jednej, raz na dwóch nogach, obrót i z powrotem. Dziecko ćwiczy liczenie, utrwala cyfry.
11.Zabawy matematyczne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego dla pięciolatka.
Wzorki
Bawimy się z dzieckiem w układanie wzorów, ale wzory mogą już być troszkę trudniejsze, np. listek, listek, kamyk, piórko, listek, listek, kamyk, piórko itd. Poproś dziecko, by kontynuowało układ (z twoją pomocą). Potem zaproponuj, by wymyśliło własny wzór.
Czego tu brakuje?
Potrzebujesz kilku różnych przedmiotów (np. kwiat, kamień, piórko, patyk, szyszka). Ułóż je w rzędzie, głośno je z dzieckiem nazwijcie, pozwól mu się przyjrzeć i zapamiętać. A teraz zagadka! Dziecko zamyka oczy, a ty w tym czasie zabierasz jedną z rzeczy. Dziecko otwiera oczy i zgaduje, czego brakuje. Potem zamieniacie się rolami. Liczbę i urozmaicenie przedmiotów zmieniaj w zależności od możliwości dziecka.
Liczymy
Poproś dziecko, by podało ci cztery listki. Powiedz: „A teraz chcę dwa kwiatki i jedno piórko”. Zamieńcie się rolami – teraz dziecko ma cię prosić i sprawdzać, czy dobrze to robisz!
Życzę miłych i wesołych zabaw. Pani Dorota.