Nasz temat na dziś to: "Pracowity dzień rolnika"
Witam Was moje dzielne Jeżyki!!! To kolejny tydzień naszych spotkań. W tym tygodniu będziemy poznawać pracę rolnika na wsi i co dzięki tej ciężkiej pracy mamy. Zaczynamy i życzę Wam miłej zabawy.
„Kto zmienił miejsce?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic z dzieckiem ustawia w rzędzie kilka przedmiotów. Dziecko staje tyłem a rodzic zamienia kolejność przedmiotów. Zadaniem dziecka jest rozpoznać zmiany w ustawieniu i określić który z kolei przedmiot zmienił miejsce.
Praca rolnika:
https://www.youtube.com/watch?v=DeQYSPlGnfg&list=PLkUbumu1f00p5VC82Fq2uZHlvLlhPvch-&index=9
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1096&v=nhBm9se9M4o&feature=emb_logo
Wspólna praca Ludwik Wiszniewski
Kwaknął kaczor raz i drugi:
– Na podwórku widzę pługi...Kwa, kwa!
Wróbel siedzi na stodole:
– Już gospodarz jedzie w pole... Ćwir, ćwir!
Zając przysiadł na ugorze:
– Już gospodarz w polu orze... Hop, hop!
Na płoteczku kogut pieje:
– Już gospodarz w polu sieje... Ko, ko!
Na topoli kraczą wrony:
– Już koniki ciągną brony... Kra, kra!
Teraz krzyczą wszyscy razem:
– Oraliśmy z gospodarzem... Hej, hej!
Rodzic wyjaśnia pojęcia: pług, brony, orka i pyta:
Jakie zwierzęta występowały w wierszu?;
O czym opowiadały zwierzęta?;
Jakie prace polowe wykonywał gospodarz?;
Czy wiecie, jakie inne prace wykonuje rolnik?.
„Praca rolnika” – zabawa naśladowcza. Rodzic opowiada historię, dziecko naśladuje wszystkie czynności opisane w opowiadaniu.
W wiejskiej zagrodzie praca wre już od świtu. Gospodarz wcześnie wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świń, nalewał wodę do zbiorników i poideł. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Naniósł również z kopy obok świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie już czekały na niego krowy. Stały i muczały, a on najpierw je nakarmił, a potem zabrał się do dojenia. Podchodził do każdej z nich i siadał obok na małym stołeczku. Obiema rękoma chwytał wymiona i doił krowę. Do wiaderka płynęło ciepłe mleko. Po oporządzeniu zwierząt gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole, równiutko, rządek przy rządku. Następnie wsypał ziarno do wielkiego wiadra i zaczął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnie, kury oraz kaczki. Wieczorem, po kolacji, mógł nareszcie odpocząć.
„Dzień rolnika” Celem zabawy jest utrwalenie nazw pór dnia: świt, ranek, południe, popołudnie, zmierzch, wieczór. Rodzic przygotowuje karton, kartoniki i mazaki i zadaje pytanie:
- Jakie czynności w zagrodzie i na polu wykonuje rolnik?. Wszystkie odpowiedzi zapisuje na małych karteczkach.
- Jakie czynności w ciągu dnia wykonują dzieci?. Tutaj zamiast pisać odpowiedzi, można rysować ich treść.
Porównanie czynności wykonywanych przez rolnika z czynnościami dziecka w domu.
„Praca rolnika” – zabawa matematyczna. Rodzic przygotowuje klocki/liczmany potrzebne do zabawy. Dziecko manipuluje nimi, dokładają, odkładają i rozwiązują zadania:
- W zagrodzie są 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
- W oborze są 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?
- Na podwórku stoi 1 traktor, 4 przyczepy i 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?
Praca w zeszycie grafomotoryki str.44. Zadanie wykonujemy według polecenia
,,Prawda czy fałsz ’’- dziecko odpowiada tak lub nie
Na wsi jeżdżą tramwaje.
Po chodniku w mieście chodzą krowy.
Na wsi jest dużo sadów i ogrodów.
Krowy pasą się na wsi na łąkach.
Rolnik w ciągu dnia śpi a wieczorem pracuje.
Na polach rosną cukierki.
W południe wszystkie zwierzęta w gospodarstwie zasypiają.
Kiedy nadchodzi zmierzch rolnik zaczyna prace w polu.
Na wsi można zobaczyć dużo maszyn rolniczych.
Praca rolnika - praca plastyczna. Na podstawie filmu i wysłuchanego wiersza dziecko rysuje pracę plastyczną.
Zachęcam Państwa i dzieci do wzięcia udziału w konkursie multimedialnym pt. ”Mój przyjaciel” ogłoszonym przez nasze przedszkole. Regulamin konkursu znajdziecie Państwo na naszej stronie internetowej https://p4leczyca.wikom.pl/strona/dla-rodzicow
Życzę Wam miłej zabawy. Jeśli narysujecie swoje prace to pochwalcie się nimi na naszej grupie JEŻYKI. Pozdrawiam cieplutko Pani Dorota.