Nasz temat na dziś to: „ Sposób na wakacyjną nudę”
1.Co pływa a co tonie? – zabawy badawcze
Zabawy badawcze przy stoliku. Dla dziecka plastikowe tacki, plastikowe pojemniki na wodę i np. małe kamyki, kartki z zeszytu, plastelina, metalowy klucz, korek, piłeczki do ping-ponga, kawałki papieru o różnej strukturze i grubości (np. kawałek tektury, bibuły, brystolu), klocek drewniany, klocek plastikowy, styropian, piórko, liść, gąbka, makaron, po dwie łódki z papieru wykonane techniką origami.
Rodzic zaprasza dziecko na zajęcia. Ustawia na stoliku pojemniki wypełnione wodą, a obok każdego pojemnika układa na tackach różne przedmioty. Dziecko otrzymuje dwie łódki z papieru wykonane np. techniką origami. Dziecko staje przy pojemniku. Wykonuje następujące doświadczenia: – sprawdza, czy ich łódki pływają – umieszcza je na wodzie, obserwuje, swobodnie wypowiada się na temat sposobu poruszania się łódek,
– dmucha na łódki umieszczone na wodzie. Obserwuje, jak łódki poruszają się pod wpływem strumienia powietrza (dmucha raz mocno, raz lekko), – obciąża łódkę kamykami, uważając, aby nie zatonęła. Obserwuje, która łódka udźwignęła większy ciężar. Swobodnie wypowiada się na temat wykonywanego doświadczenia. Rodzic zwraca uwagę na ograniczenia, jakie obowiązują przy obciążeniu np. statków. Wyjaśnia, że załadowany zbyt duży ciężar może spowodować zatonięcie statku. Odkłada łódki na bok, – sprawdza, czy plastelina utrzyma się na wodzie. Robi z plasteliny kuleczkę, placek, robi dziurkę w placku, lepi kształt spodeczka. Ostrożnie umieszcza na powierzchni wody, – kładzie na wodzie kartki z zeszytu. Układa na nich piórko, monetę, mały kamyk itp. Wykonuje ćwiczenie ostrożnie, tak, aby kartka utrzymała ciężar, – sprawdza, które z ułożonych na tackach przedmiotów po wrzuceniu ich do wody zatoną, a które nie, – układają na jednej tacce przedmioty, które toną, na drugiej przedmioty, które pływają. Zastanawia się, dlaczego tak się dzieje. Rodzic wyjaśnia, że wszystko zależy od ciężaru przedmiotów. Ciężkie przedmioty toną, lekkie pływają.
2."Niech żyją wakacje" – zabawy umuzykalniające przy piosence.
- Ćwiczenie oddechowe – Podmuch wiatru.
Dziecko leży na podłodze. W rytmie piosenki naśladuje nogami jazdę na rowerze. Na dźwięk klaśnięcia przechodzi do siadu i naśladuje podmuch wiatru. Nabiera powietrza nosem i wypuszcza ustami.
- Wesoła jazda – zabawa rozwijająca szybki refleks.
Dziecko kładzie się na plecach. Na zwrotkach dziecko udaje, że jedzie wolno rowerem, gdy następuje refren dziecko udaje szybką jazdę.
3.Obrysowywanie, wycinanie i kolorowanie sylwet ryb.
Dla dziecka szablon przedstawiający sylwety ryby, biała kartka z bloku technicznego, nożyczki, kredki.
Rodzic mówi dziecku zagadkę: W wodzie pływają, głosu nie mają. (ryby)
Układa na stole szablon przedstawiający rybę. Dziecko obrysowuje sylwetę ryby na białej kartce, wycina i koloruje według własnego pomysłu. Następnie odkłada sylwety ryb we wskazane przez rodzica miejsce.
Ściskamy Was serdecznie Pani Ola i Pani Beata