Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Nasz temat na dziś to: "Tęcza"

Witajcie dzisiaj w krainie tęczy.

1.„Kolorowa zabawa ” – zabawa dydaktyczne. Dziecko wykonuje  instrukcje rodziców np.: Dotknij 2 czerwonych rzeczy. Przynieś wszystkie zielone rzeczy, które znajdują się w pokoju.

2.„Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę?” – rozmowa. Jakie zjawisko atmosferyczne kojarzy się z kolorami? Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? (niebo po deszczu, kiedy świeci słońce; na trawie pokrytej kropelkami wody; podczas rozpryskiwania wody z węża ogrodowego). Co jest potrzebne, żeby powstała tęcza?

https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0 Jak powstaje tęcza

3.„Jak powstaje tęcza?” – eksperyment. Potrzebujemy dużą szklaną miskę z wodą, lusterko i białą kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą rodzic wkłada pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywa miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. Dlaczego tak się stało (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo).

  • duża szklana miska z wodą, lusterko, biała kartka, ew. latarka

https://www.youtube.com/watch?v=_6X6wmJ8CfM

4.„Tęcza na CD” – samodzielne zaobserwowanie tęczy. Dziecko dostaje płytę CD. Kieruje ją do światła tak, aby na jej odwrocie ukazała się tęcza. Płyty można potem wykorzystać do stworzenia pracy plastycznej, np. słonecznika. W tym celu wystarczy dokleić do płyty płatki z żółtego papieru i narysować na niej czarnym markerem kratkę symbolizującą nasiona.

  • Płyta CD, marker, żółty papier, klej

https://www.youtube.com/watch?v=OoJ99Zmf2Nk

5.„Kolory tęczy” – zajęcia dydaktyczne. Przeliczanie i podawanie nazw kolorów tęczy. Rodzic pyta dziecko: Z jakich kolorów składa się tęcza? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indy- go, fioletowy). Prosi o przeliczenie kolorów występujących w tęczy.

https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU&vl=pl  Kolory tęczy

6.„Wędrująca woda” – obserwacja wyników eksperymentu z poprzedniego dnia. Dziecko wyciągają wnioski z przeprowadzonego doświadczenia, potwierdzające hipotezy, które stawiało przed doświadczeniem. . https://www.youtube.com/watch?v=CjqoJpTWK44

7.„Tęcza w torebce” – zabawa plastyczna. Potrzebne będą foliowe torebki strunowe. Do miski wlewamy dwie szklanki wody, wsypujemy szklankę mąki i łyżkę soli. Mieszamy całość. Dziecko zabarwia mieszaninę barwnikami w kolorach tęczy. Nakłada  łyżką trochę masy w każdym kolorze do woreczka. Zamyka woreczek i rączkami rozprasowują masę. W tak powstałej tęczowej masie można kreślić literki, cyferki, wzory.

  • foliowe torebki strunowe, miska, mąka, woda, sól, barwniki spożywcze

8.„Robimy tęczę” – zabawa ruchowa. Dziecko tańczy przy piosence „Tęcza cza, cza, cza”. Na przerwę w muzyce układa tęczę z kolorowych pasków bibuły lub kolorowego papieru. https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4

 9.„Zabawa plastyczna” – wycinanie z gazetek obiektów w kolorach tęczy. Umieszczamy na podłodze duże kartki papieru – każda w innym kolorze tęczy. Dajemy dziecku kolorowe czasopisma. Dziecko wydziera lub wycina z nich obiekty w kolorach tęczy. Dziecko podaje nazwy  rzeczy z każdego koloru. Wymienia pierwszą głoskę wyrazu i głoskuje wyraz. Na koniec  przykleja swoje obrazki do planszy we właściwym kolorze.

  • duże kartki z papieru, kolorowe czasopisma, klej, nożyczki

10.Praca z kartą pracy 33a – doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznej, dekodowanie.

  • KP4.33a

11.Ćwiczenia gimnastyczne– rozwijanie sprawności motorycznej w zakresie szybkości, skoczności, zwinności i zręczności.

1.„Leżenie na piasku” – odtwarzanie figur geometrycznych. Dziecko biega w różnych kierunkach. Gdy rodzic powie np. Trójkąt  układają na podłodze patyczki w taki sposób, żeby stworzyć trójkąt. Na słowo: Kwadrat  układają kwadraty itd. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

2.„Plażowanie” – dziecko stawia stopę na woreczku lub chusteczce. Na dany sygnał podnosi woreczek palcami stopy. Ćwiczenie wykonują raz jedną, raz drugą stopą.

  • woreczki lub chusteczki

3.„Orzeźwienie” – zabawy z butelkami plastikowymi.

Potrzebne będą puste butelki plastikowe. Dziecko w siadzie klęcznym kładzie butelkę przed kolanami, dłonie na butelce – odsuwają butelki szybkim ruchem w przód i przysuwają do kolan. Następnie samo podaje propozycje ćwiczeń lub zabaw z butelką.

  • plastikowa butelka

4.„Pokrzywa” – dziecko  rzuca piłkę do rodziców, wymieniając nazwy warzyw, owoców, krzewów. Na słowo „pokrzywa” nie można złapać piłki. Kto się pomyli, robi trzy pompki. Potem następuje zmiana ról.

  • piłka

12.Wyjście do  ogrodu. Umieszczenie na ziemi dużego brystolu (najlepiej wąskiego i długiego). Na brystolu dziecko nakleja kolorowe koła w kolorach tęczy. Potem  kreśli kolorowymi kredkami wokół kółek szlaczki, pętelki (lub prowadzą kredkę slalomem).

  • duży brystol, koła w kolorach tęczy, kredki

13.„Koralikowa tęcza” – zabawa manualna. Tworzenie tęczy z drucików kreatywnych i koralików, doskonalenie motoryki małej. Potrzebne będą kolorowe druciki kreatywne i koraliki w siedmiu kolorach tęczy. Dziecko umieszcza koraliki na drucikach w tym samym kolorze. Wygina druciki w łuk, by stworzyć kształt tęczy. Końcówki drucików warto umieścić w podstawie z gąbki florystycznej.

  • druciki kreatywne i koraliki w kolorach tęczy, gąbka florystyczna

14.„Tęczowe tosty” – zabawa kulinarna.

Potrzebne będą:

- pieczywo tostowe

- dwie kostki sera mozzarella 

- kawałek sera gouda

- kawałek twardego sera (np. parmezan)

- kolorowe barwniki spożywcze

Wszystkie sery trzeba zetrzeć na tarce i wymieszać, następnie całość rozdzielić do kilku miseczek. Do każdej z nich należy dodać kilka kropli barwnika spożywczego i dokładnie wymieszać - im więcej, tym intensywniejszy będzie kolor. Co ciekawe, sami decydujemy, z ilu barw będą składać się nasze tosty. Pieczywo należy delikatnie posmarować masłem, a następnie posypać serem - dobrze, by poszczególne kolory się nie pomieszały. Ser przykrywamy drugą kromką chleba. Tak przygotowane tosty można poddać dowolnej obróbce termicznej - w piekarniku, na patelni lub w opiekaczu. Gdy tosty odrobię przestygną, warto przekroić je na pół - oczom ukaże się oryginalna tęcza.

https://www.fakt.pl/kobieta/dzieci/teczowe-tosty-hitem-sieci-tym-nakarmisz-niejadka/mb1jftm#slajd-1

Życzę wszystkim miłej zabawy. Pani Dorota.