Nasz temat na dziś to: „Zakochany w Syrenie” – wiemy i czujemy, że jesteśmy Polakami
Witajcie!
- Otwórzcie książkę „Nowe przygody” na str. 72-73 i poproście Rodziców o przeczytanie opowiadania
Ada wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia. − Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała. − Taki stary samochód? – zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach samochodów takich jak trabant, syrenka i warszawa. − Sarenkę? – zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała głosu córeczki. − Ojejku, nikt mnie nie rozumie – westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek. − Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem ryby i z tarczą − zawołał Olek. − Znam ten pomnik, bo byliśmy tam z klasą. − Jeśli chcesz, to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy − zaproponowała Ada. − Chcę. Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak, żeby przypominała ogon ryby. Zaczęła opowiadać:
− W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast nóg miała płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy… − Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę. – Syrenka pięknie śpiewała i czarowała swoim głosem rybaków.
Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała:
− To będzie rybak. Ma na imię Wars.
− Ja mam go udawać?
− Tak.
− I co mam robić? – zapytał Olek.
− Masz być zakochany – wyjaśniła Ada.
− Ja?
– Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucili na nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu.
− A co by się stało, gdyby usłyszeli?
− Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą żyć pod wodą.
− Wiem. Ludzie mają płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja syrena też.
Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej swoją lalkę.
− Uratuj mnie, piękny rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie! – powiedziała. − Nie śpiewaj mi, bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy – powiedział Olek.
− Ojej! Już dawno wyjąłeś sobie zatyczki z uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj syrenę!
− Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły.
− Pospiesz się, bo nie mogę żyć długo bez wody! – pisnęła Ada.
Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział:
− Jesteś wolna. Możesz wracać do domu.
− Dziękuję ci, dzielny rybaku? Jak masz na imię?
− Olek.
− Przecież się bawimy! – przypomniała Ada.
− No dobrze… mam na imię Wars. A ty, jak masz na imię, piękna panno?
− Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki.
− Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna.
− Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś! Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba, że waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię! Żegnajcie!
− Żegnaj! – powiedział Olek.
− Przecież ty masz iść ze mną, bo mnie kochasz – przypomniała Ada.
− Idę z tobą, Sawo! – zawołał Olek.
Po chwili obie lalki wylądowały pod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę.
Ada opowiadała dalej:
− Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt ich już nie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkamy – zakończyła.
− Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik Syrenki nad Wisłą? Sprawdzimy, czy ma skrzela.
− Mówiłeś, że byłeś tam z klasą.
− Ale chcę iść jeszcze raz.
− Hm… ty chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie – zachichotała Ada.
- wspólnie z Rodzicami opowiedzcie legendę o powstaniu Warszawy
- Jeśli macie w domu mapę Polski rozłóżcie ją i pobawcie się z Mamą lub Tatą w zabawę „Co można tam robić?”
- Rodzic wybiera na mapie region, a Wy go opiszcie (np. są tam lasy, jest tam morze). Utrudnieniem zabawy może być to, że gdy Rodzic wskaże region, Wy pokażcie (bez mówienia) ruchem co można robić w tym miejscu (np. pływać, opalać się itp.)
- postarajcie się zapamiętać kilka regionów Polski.
- Wykonajcie kartę pracy na str. 28, 29 (k.cz.4)
- Spróbujcie z pomocą Rodziców nauczyć się na pamięć wierszu pt. „Kim jesteś?”
Czy wiesz, kim jesteś?
− To oczywiste!
Co ci jest bliskie?
− Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
− biało – czerwone.
Ojczyste godło
− orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
− mazurka dźwięki,
no i stolica
− miasto syrenki.
I jeszcze Wisła
co sobie płynie:
raz na wyżynie,
raz na równinie,
i mija miasta prześliczne takie…
− Już wiesz, kim jesteś?
− Jestem Polakiem.
Zadanie:
- Poproście Rodziców, aby wydrukowali dla Was wyraz
POLSKA
Możecie również sami go wykonać. Następnie ozdóbcie ten napis według waszych pomysłów.
- Spróbujcie poćwiczyć czytanie tekstu na str. 70-71 („Nowe przygody”)
J.angielski-utrwalając słownictwo związane ze zwierzętami wiejskimi, zaśpiewajcie z dzieckiem piosenkę „On the farm” z www.englishplaybox - Play Box 3. Zagrajcie z dzieckiem w gry interaktywne i wysłuchajcie historyjki - lekcje 7 i 8 z tematu „Na wsi”. Proszę, żeby dzieci wykonały wszystkie karty pracy w podręczniku z rozdziału "Na wsi". Bye,bye Pani Ola
Szanowni Rodzice
Na naszej stronie w zakładce Dla Rodziców znajdziecie Państwo regulamin konkursu dla dzieci „Mój przyjaciel”. Zachęcam do udziału. Dwie osoby będą mogły reprezentować naszą grupę IV w tym konkursie.
Serdecznie Pozdrawiam Dorota Siuda
Zabawy z realizacji ogólnopolskiego programu „ Uczymy Dzieci Programować”
Witajcie oto propozycje zabaw na kolejny tydzień z realizacji ogólnopolskiego programu „ Uczymy Dzieci Programować” Dla chętnych kolejne zabawy o Polsce z Koduj z nami#9 na weekend z Panią Anią i Panem Rafałem:
https://www.youtube.com/watch?v=3e3kcKUDArg
Dzieci wykonują karty pracy z zeszytu ćwiczeń ze strony 24 i 25.
Życzę miłej zabawy, Pani Dorota