Nasz temat na dziś to: "Zwierzęta w gospodarstwie"
Witajcie dzisiaj będziemy rozmawiali o zwierzętach w gospodarstwie. Zaczynamy od :
„Gimnastyki buzi i języka” – zabawy logopedyczne:
a) „Mruczenie” – ćwiczenia rozluźniające, dziecko na wydechu mruczy.
b) „Masażyki” – ćwiczenia rozluźniające, dziecko masuje sobie twarz, wydając dźwięki: opukiwanie nad górną wargą – mówią www..., pod dolną wargą – zzz..., klatka piersiowa – żżż...
„Praca mrówek” – zabawa ruchowa z czworakowaniem. Dziecko ma przed sobą mały sześcienny klocek lub pudełko R. wyznacza linię mety. Dziecko-mrówka idzie na czworakach, popychają klocek /pudełko raz jedną, raz drugą ręką, dochodząc w ten sposób do mety. Po kilkukrotnym powtórzeniu zabawy na zmianę z rodzicem, można ją przeprowadzić w formie zawodów.
„Domy zwierząt” – rozmowa dotycząca nazw budynków gospodarczych, w których mieszkają poszczególne zwierzęta https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA. R. zadaje dziecku pytanie:
Gdzie mieszkają krowy?.
Gdzie mieszkają konie?.
Gdzie mieszkają świnie?.
Gdzie mieszkają kury?. (analogicznie pytamy o wszystkie zwierzęta: pszczoła, pies, pająk, owca)
Jakie zwierzęta mieszkają w oborze?
Jakie zwierzęta mieszkają w stajni?
Jakie ptaki mieszkają w kurniku?
Jakie zwierzęta mieszkają w chlewie? (analogicznie pytamy o pozostałe domy zwierząt :ul, pajęczyna, buda, zagroda)
„Kotki” – zabawa ruchowa naśladowcza. R. opowiada historyjkę, dzieci zaś naśladują koty, ilustrując ruchem treść opowiadania:
Po podwórku chodzą koty, dumnie i spokojnie. Nagle na podwórko wbiegł pies, kot zrobił koci grzbiet, przeciągnął się i wskoczył na płotek. Bardzo ostrożnie maszerował po szczebelkach, podnosząc wysoko łapki. Nagle zobaczył harcujące myszy. Po cichutku zeskoczył z płotka i, skradając się, podszedł do mysiej norki. Tam przyczaił się i zapolował na mysz. Ta jednak mu uciekła. Kot zniechęcony poszedł do swojego legowiska w starym koszu, zwinął się w kłębuszek i zasnął.
„Liczymy kocięta” – zabawa dydaktyczna. https://www.youtube.com/watch?v=ONbQrMP9-3o
Rodzic ma przygotowane:
- sylwety kotów może je narysować razem z dzieckiem (8 małych i 8 dużych);
- kartonik/karteczki i i mazaki.
Na dywanie układa 7 małych kociąt i 1 dużego kota. Prosi dzieci, aby przeliczyły małe koty i na kartoniku narysowały tyle kółek, ile jest kociąt. Następnie prosi, aby przeliczyły duże koty i również narysowały tyle kółek, ile jest dużych kotów. Na koniec zadaje pytanie:
Ile kotów jest na tablicy?. (dziecko przelicza)
Rodzic ustawia koty w szeregu. Dziecko przelicza koty liczebnikami porządkowymi. R. razem z dzieckiem manipuluje sylwetami kotów, ustawiając je w różny sposób, ale zawsze tak, aby suma tych kotów była równa 8.
„Policz i zrób tyle, ile oczek jest na dwóch kostkach?” – zabawa ruchowa R. ma przygotowane kartoniki z oczkami ( kartoniki z wydzieranki). Dziecko porusza się po całym pokoju-zgodnie z rytmem https://www.youtube.com/watch?v=DpV8hLcwB_s , podczas przerwy w muzyce R. pokazuje dwa kartoniki i prosi dzieci, aby zrobiły tyle pajacyków, przysiadów lub podskoków, ile jest razem oczek na obu kartonikach.
„Zwierzęta dookoła” – zabawa dydaktyczna. R. przygotowuje sylwety potrzebne do zabawy (sylwety z gry PIOTRUŚ, Wycinanka karty nr 39, 40, 41) ) Dziecko manipuluje nimi, dokłada, odkłada i rozwiązuje zadania, zadania staramy się układać tak aby jak najczęściej pojawiały się działania w zakresie 8:
- W zagrodzie są 2 świnki, 2 krowy, 2 kozy i 2 owce. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
- W chlewiku są 1 świnki i 1 prosiaki. Ile zwierząt mieszka w chlewiku?
- Po podwórku chodzą 2 kaczki i 2 kury. Ile ptaków jest na podwórku?
- N podwórku było 8 zwierząt odeszły 2 kury. Ile zostało zwierząt? itp
Praca indywidualna z K3., 25 – liczymy i przeliczamy do 8. Praca zgodnie z poleceniami. Zadanie dodatkowe – ozdabianie cyfry 8, tworzenie zbiorów ośmioelementowych (8 jaj na każdej półce).
Stary Donald farmę miał – zabawa ruchowa, ortofoniczna przy piosence. Dziecko słucha piosenkę, wymienia występujące w niej zwierzęta, naśladują je ruchem i głosem. https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA
„Wiejska zagroda” – praca plastyczno-techniczna. Wykonanie makiety; odrysowywanie zwierząt od szablonów, wycinanie zwierząt po linii, kolorowanie ich. Budowanie z klocków domów dla zwierząt. Można wykorzystać zwierzęta z kolorowanek ze strony:https://www.mjakmama24.pl/dziecko/zabawa/zwierzeta-na-wsi-5-kolorowanek-do-druku-aa-Qoha-HgDY-89xL.htm
Karty pracy dla dzieci o zwierzętach wiejskich można pobrać na stronie: https://www.dzieckiembadz.pl/2018/04/karty-pracy-wiejskie-podworko-do.html
Pozdrawiam i życzę miłej zabawy Pani Dorota i Pani Asia.