Nasz temat na dziś to: "Zwierzęta aktywne nocą"
Cześć dzieciaki dzisiaj zajmiemy się zwierzętami, które są aktywne nocą.
1.„Zwierzęta aktywne nocą” – zajęcia dydaktyczne. Pytania: Czy wszystkie zwierzęta są aktywne nocą? Jakie znacie zwierzęta aktywne nocą ? Oglądanie zdjęć: sowy, ćmy, nietoperza, lisa, dzięcioła, niedźwiedzia. Wybranie zwierząt, które są: aktywne w nocy, aktywne w dzień. Czym charakteryzują się zwierzęta aktywne nocą? (mają duże oczy, żeby wychwytywać dużą ilość światła, duże uszy – zjawisko echolokacji, bardzo dobrze rozwinięty zmysł węchu).
- zdjęcia: sowy, ćmy, nietoperza, lisa, dzięcioła, niedźwiedzi.
2.Praca z kartą pracy 32b – poszerzanie wiedzy przyrodniczej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych.
- KP4.32b
3.„Nietoperz” – zajęcia dydaktyczne. Narysujcie na kartce nietoperza. Następnie porównajcie swoje rysunki ze zdjęciem ilustrującym nietoperza. Szukajcie podobieństw i różnic między rysunkami a rzeczywistym wyglądem nietoperzy. Dzięki jakiemu zjawiskowi nietoperze mogą poruszać się swobodnie po ciemku? Tłumaczy im istotę zjawiska echolokacji (Nietoperz wysyła dźwięk, który odbija się od przeszkody i trafia do jego uszu. Na tej podstawie zwierzę może oceniać położenie przedmiotów).
https://www.youtube.com/watch?v=8GKY4N7yxDo „Nietoperz twój przyjaciel”
- zdjęcia pokazujące nietoperze, kartki, kredki.
4.„Opaski” – praca plastyczna, stworzenie opasek nietoperzy. Rodzic wycina z czarnego papieru paski. Dziecko nalepia na pasek oczy, nos i zęby nietoperza wycięte z białego i czarnego papieru. Następnie zlepiają końce pasków tak, by stworzyć opaskę pasującą na ich głowę. Na koniec dolepiają z obu boków czarne skrzydełka.
https://zszywka.pl/p/nietoperz---papierowa-opaska-na-glo-18906595.html
- czarny i biały papier, nożyczki, klej
5.„Poszukiwanie”– zabawa ruchowa. Dziecko zakłada opaskę nietoperza i zawiązuje oczy. W pokoju zostają rozłożone przedmioty, które dziecko omija, poruszając się na zasadzie echolokacji. W momencie, kiedy zbliża się do przedmiotu, naprowadzający je rodzic dmucha w gwizdek. Im bliżej przedmiotu znajduje się dziecko grające rolę nietoperza, tym głośniejszy jest dźwięk. Potem następuje zmiana ról.
- gwizdek
6.Wyjście do ogrodu. Narysowanie dużych tropów zwierząt w różnych kolorach w jednym rzędzie. Skakanie po tropach z wymienianiem nazw kolorów, przeliczaniem, wymienianiem kolejnych liczb (aspekt porządkowy liczby – liczebniki porządkowe).
- kolorowe kredy
7.„Nietoperze wśród gałęzi” – zabawa plastyczna doskonaląca sprawność manualną. Dziecko przykleja na czarnej kartce papieru patyki i gałązki drzew, tak by stworzyć las. Dokleja księżyc wycięty z żółtego papieru. Z białego i czarnego papieru tworzy oczy i przykleja kilka par wśród gałęzi. Jakie zwierzęta mogły się skryć na obrazku?
- czarne kartki, patyki i gałązki, biały, czarny i żółty papier, klej, nożyczki
8.Film edukacyjny o sowach: https://www.youtube.com/watch?v=SFdESgcpn2w
9.Zabawa ruchowa Co robi sowa? Dziecko wykonuje określone czynności:
- sowy polują,
- sowy wypatrują,
-sowy stroszą i czyszczą piórka,
- sowy odpoczywają w dzień,
- sowy przygotowują się do nocnych łowów.
10.Praca plastyczna „Sowa”:
http://www.zabawydladzieci.com.pl/latwe-origami-sowa/ łatwe orgiami sowa
11.„Szyszkowa sowa” praca indywidualna.
Dziecko wykonuje sowę z wcześniej przygotowanych materiałów: waty, piórek, żółtej tektury.
https://dzieciakiwdomu.pl/2014/09/szyszkowe-sowy.html
- Czarnym flamastrem malują oczka.
-Z żółtej tektury wycinają długie dzioby i również przyklejają do szyszki.
- Doklejają piórkowe uszy.
12.Rozwiązywanie zagadek o ćmie.
Co to za motylek, czy wiecie dzieci? Leci do lampy, gdy ona świeci.
Owad ten uwielbia noce, skrzydłami w świetle trzepoce. (ćma)
13.Rozmowa o ćmach dotycząca nocnych motyli.https://www.youtube.com/watch?v=AJsMVUiLiuc
Ćmy to motyle prowadzące nocny tryb życia.
Nie należy się ich bać, gdyż są zupełnie nieszkodliwe dla człowieka. Od motyli dziennych różnią się zazwyczaj budową czułków. Ich ciała są bardziej owłosione i grubsze, a kolor ciała mniej rzuca się w oczy. To zrozumiałe, gdyż ćmy muszą zapewnić sobie bezpieczeństwo w ciągu dnia, kiedy śpią. Dlatego ich ubarwienie stanowi ochronny kamuflaż. Niektóre gatunki nocnych motyli są naprawdę piękne.
Wszyscy wiedzą, że nocą ćmy lecą w kierunku światła i często gromadzą się wokół zapalonych lamp, świec czy przy ognisku. Do dziś naukowcy nie znają dokładnie przyczyn takiego zachowania tych zwierząt.
14.Zabawa ruchowa „Ćmy nocą”.
Dziecko swobodnie porusza się po pokoju, na hasło rodzica reaguje ruchem:
Dzień – ćmy śpią
Wieczór- budzą się, przeciągają
Noc- lecą w stronę światła
15.Zachęcam również do pogłębiania wiadomości nt. zwierząt nocnych poprzez czytanie książek na ich temat.
Na pewno wybierzecie ciekawe zabawy dla siebie. Życzę wesołej zabawy i nauki. Pani Dorota.