Terapia pedagogiczna
,,Zakupy w Łęczycy”- rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego.
1.Zabawa ruchowa ,,Berek słupek”
Dziecko biega po pokoju, na hasło ,,Berek – słupek” zatrzymuje się i wyklaskuje podany przez rodzica rytm, np.: klap – klap – klap,klap; klap,klap, klap – klap,klap,klap – klap i in. wg pomysłów rodzica.
2.Ćw. percepcji słuchowej, pamięci słuchowej ,,Katechizm Dziecka Polskiego”.
Dziecko słucha ut. Bełzy ,,Katechizm Dziecka Polskiego”. Rodzic czyta wiersz, następnie powtarza tylko odpowiedzi, najpierw z podpowiedzią rodzica, następnie samo.
Dziecko układa tyle klocków, ile jest wyrazów w zdaniu, które mówi.
Dziecko odpowiada wyrazami, pokazując na klocki.
Dziecko układa zdania o Łęczycy.
3.Ćwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej.
Dziecko układa puzzle ,,Zamek królewski” (można powiększyć i wydrukować, porozcinać na kawałki do poukładania wg możliwości dziecka)
https://static.polskieszlaki.pl/zdjecia/wycieczki/2011-07/leczyca-106612.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Zamek_w_Łęczycy..jpg
4.Ćw. analizy słuchowej wyrazów.
- Zabawa ,,Sztafeta głoskowa” – dziecko bawi się razem z rodzicem. Rodzic jako pierwszy podaje wyraz, zadaniem dziecka jest powiedzieć na jaką głoskę kończy się wyraz i wymienić nowy zaczynający się głoską kończącą wyraz poprzedni.
- Zabawa ,,W łęczyckim sklepie” – dziecko jest sprzedawcą, rodzic kupuje różne przedmioty zobrazowane na obrazkach, których nazwa jest trzygłoskowa (nos, rak, mak, dom, kot, las, but, mak, oko, los, sok, kok, rok, pas i in.). Ćwiczenia w zabawie:
- Dziecko wyszukuje i podaje obrazek, którego nazwę otrzyma po dokonaniu syntezy sylabowej wyrazu (np. ra – ki; bu – ty, so – ki i in.).
- Dziecko wyszukuje obrazki zaczynające się na daną głoskę, np.: o-, m-, p-, r-, itd.)
- Dziecko wyszukuje obrazki, kończące się na daną głoskę, np.: -s, -k, -o, -m, itd.).
- Dziecko wskazuje obrazek, którego nazwę otrzyma po dokonaniu syntezy głoskowej wyrazu (np. d – o – m; s – o – k; m – a – k; i in.)
- Rodzic wskazuje obrazek, a dziecko dokonuje analizy głoskowej wyrazów (np. l – a – s; o – s – a; l – i – s; s – o – k; b – u – t i in.)
Zaproponowane wyżej ćwiczenia powtarzamy i ćwiczymy codziennie.
5.Ćwiczenia relaksacyjne – leżenie na plecach, wdech - wydech (słuchanie muzyki wyciszającej).
https://www.youtube.com/watch?v=Y2qzY9Y0ONQ
,,W łęczyckiej księgarni” - rozwijanie procesów poznawczych.
1.Zabawa ruchowa ,,Zapamiętaj i dodaj swój ruch”
Dziecko ćwiczy wraz z rodzicem. Zabawę zaczyna rodzic pokazując pewien ruch ciała. Dziecko je zapamiętuje, powtarza i dodaje swój ruch. Następnie to samo robi rodzic, dodając kolejny ruch. Kolejno ćwiczenie wykonuje dziecko itd., do kilku powtórzeń.
2.Ćw. orientacji w przestrzeni ,,Idę do łęczyckiej księgarni”.
Dziecko zamyka oczy porusza się wg podanych poleceń, np.: idź prosto dwa kroki w przód; idź trzy kroki w tył; idź pięć kroków w bok, w prawą stronę, idź trzy kroki w bok, w lewą stronę itp.
3.Zabawa ćwicząca uwagę i myślenie ,,Przelicz książki na półce”.
Dziecko bawi się wraz z rodzicem do zabawy proszę wykorzystać 10 książek oraz dwa długie paski papieru, na których dziecko będzie je ustawiało.
Rodzic wydaje polecenia:
- Połóż np. trzy książki na pierwszej półce licząc od góry; połóż sześć książek na drugiej półce;
- Przelicz książki na danej półce i ułóż tyle książek na wolnej półce ile jest książek na zajętej.
– Ułóż tyle klocków, żeby było ich więcej, mniej ; więcej o jeden, mniej o jeden.
4.Ćwiczenie koordynacji słuchowo – ruchowej, myślenia ,,Narysuj tyle książek, ile usłyszysz dźwięków (np. uderzeń łyżeczką w pokrywkę – kościelny dzwon).
Dziecko dostaje narysowane półki, rysuje na każdej tyle książek, ile usłyszy uderzeń; przelicza elementy.
5.Zabawa ćwicząca uwagę, myślenie ,,Podaj książkę dalej”.
Dziecko podaje trzymaną w prawej ręce książkę do lewej dłoni rodzica (rodzic dziecku); następnie przekłada otrzymaną książkę z lewej dłoni do prawej dłoni i znowu podaje ją rodzicowi , a rodzic dziecku. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Dbamy o czystość w naszym mieście” - Rozwijanie sprawności motoryki dużej i małej.
1.Zabawa ruchowa ,,Sprzątamy miasto Łęczycę”
Dzieci naśladują ruchem czynności wykonywanych podczas sprzątania, utrzymywania porządku wokół w przyrodzie. np.; zamiatanie, zbieranie papierów, sadzenie drzewek, podlewanie itp.
2.Zabawa ,,Jesteśmy zdrowi, bo ćwiczymy”:
- dzieci robią: maszerują, biegną, podskakują do usłyszanej melodii
https://www.youtube.com/watch?v=DpV8hLcwB_s
https://www.youtube.com/watch?v=QdZW7klW-xs
- w staniu – wymachy nogi prawej, lewej w przód, w bok (na przemian);
- w leżeniu na podłodze na plecach: podnoszenie piłki stopami w górę i rzucanie jej do rąk; piłka za głową – łapanie piłki rękoma i podawanie jej leżącym stopom;Zabawa ,,Dbamy o zdrowie”:
- podnoszenie przemiennie prawej, lewej ręki w górę;
- opad tułowia w przód – wymachy rąk w przód, w tył (przemiennie); łapanie się jednocześnie rękoma za przeciwległe boki (obejmowanie – prawa ręka łapie lewy bok, lewa – prawy);
- krążenia ramion w przód, w tył;
3.Ćwiczenia manualne ,,Malujemy domy w Łęczycy’’:
- malujemy ściany pędzlem – ruch ręką w łokciu w prawą, lewą stronę (zmiana ręki)
- rysujemy wzory na ścianie z góry do dołu (zmiana ręki);
- rysujemy wzory na ścianie z lewej do prawej strony (zmiana ręki);
- malujemy pędzlem koła na ścianie w prawą, lewą stronę(zmiana ręki);
- odciskamy nasze dłonie na ścianie – ręce opierają się na ścianie naprzemiennie (stemplowanie dłońmi);
4.Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej i manipulacyjne ,,Łęczycki zamek”
Rozcinanie po śladzie ilustracji zamku łęczyckiego, ponowne jego składanie i naklejanie na karton ( link do zamku poniżej, rodzic może wydrukować inny, wykorzystać obrazek zamku z gazet, z kalendarzy i in.)
5.Ćwiczenia graficzne ,,Wzory na zamku”.
Miłej zabawy. Pozdrawiam. Anna Jucha.