Terapia pedagogiczna
,,Rodzina wśród zwierząt”- rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego.
1.Ruchy naprzemienne – dziecko dotyka np.: prawą ręką – lewego kolana; lewą ręką prawej stopy; prawą ręką - lewego ucha; lewą ręką – prawego policzka itp.
2.Zagadki słuchowe ,, Kto lub co wydaje te dźwięki?”
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
głos kobiety
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
głos mężczyzny
https://www.youtube.com/watch?v=Jx_ZeFx1S50
głos kobiety, mężczyzny, dziecka
https://www.youtube.com/watch?v=4pGWAQgJDOI
Dziecko słucha odgłosów, nazywa kto lub co wydaje te dźwięki.
3.Zabawa ćw. i rozwijająca mowę w formie ćwiczenia ruchowo – naśladowczego ,,Co robi mama?”
Rodzic naśladuje ruchem czynności wykonywane przez mamę w domu, np.: mama, zamiata, pierze, odkurza, gotuje i in. Zadaniem dziecka jest odpowiedzieć całym zdaniem co robi mama, np.: Dziś mama wyprała moją ulubioną bluzę.
4.Zabawa ruchowo – naśladowcza ,,Kim jest twój tata?”
Rodzic pokazuje dziecku, jaki zawód wykonuje tata, dziecko odgaduje i odpowiada całym zdaniem. Następnie zamiana ról.
5.Ćw. analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2019/05/ZwierzetaNaWsi.jpg
Wyżej są linki do ilustracji obrazujących wiejskie podwórko, które można wykorzystać do poniższych ćwiczeń.
- Zabawa ,,Zakupy mamy” – dziecko bawi się razem z rodzicem. Rodzic zaczyna opowiadać dziecku, że mama wróciła z zakupów i kupiła zakupy zaczynające się od głoski: ,,a” (dziecko wymienia wyrazy na głoskę ,,a” i rysuje jeden obrazek, np.: arbuza). Rodzic mówi dziecku kilka takich głosek, a zadaniem dziecka jest wymienianie wyrazów na daną głoskę i narysowanie na nią jednej rzeczy
- Zabawa ,,Na wiejskim podwórku”. Dziecko ogląda obrazek przedstawiający wiejskie zwierzęta. Zadaniem dziecka jest wyszukać i pokazać zwierzęta mające wymienioną przez rodzica głoskę, np.: k.
- Zabawa ,,Która z kolei to głoska?”. Rodzic prosi dziecko, żeby pokazało dany obrazek i powiedziało jaką głoskę słyszy: w środku, drugą, przedostatnią, czwartą i itd. - Dziecko wskazuje obrazek, którego nazwę otrzyma po dokonaniu syntezy głoskowej wyrazu (np. k – o – z – a; w – a – g – a; m – a – k – i itd.)
- Rodzic wskazuje obrazek, a dziecko dokonuje analizy sylabowej wyrazów, a następnie w sylabach wybrzmiewa poszczególne głoski, np.:
kro - wa – dziecko dzieli na sylaby
k- r- o – w - a dziecko dzieli sylaby na głoski
Dziecko tak ćwiczy z innymi wyrazami – nazwami zwierząt wiejskich, np.: kot, koza, kura, indyk, kogut.
Zaproponowane wyżej ćwiczenia powtarzamy i ćwiczymy codziennie.
6.,Na wsi” – ćw. grafomotoryczne.
https://i1.wp.com/eduzabawy.com/wp-content/uploads/2020/04/NaWsiSzlaczkifb.jpg?fit=1200%2C630&ssl=1
,,Emocje z rodzicami” - rozwijanie procesów poznawczych.
1.Zabawa ruchowa ,,Lustra”
W zabawie bierze udział dziecko i rodzic. Zadaniem rodzica jest pokazanie mimiką, gestem, ruchem emocji (twarz wesoła, smutna, zła, groźna, zdziwiona itp.). Dziecko patrzy na rodzica i pokazuje taką samą minę. Później zamiana ról.
2.Zabawa ćwicząca uwagę, spostrzegawczość, myślenie ,,Worek z twarzami”.
Dziecko ma przygotowane twarze z różnymi minami (pomieszanymi). Zadaniem dziecka jest wysypać twarze i dokonać ich klasyfikacji ze względu na jedną cechę – minę na twarzy.
Dziecko segreguje, porównuje liczebność zbiorów, określa tyle samo, więcej o; mniej o.
Dziecko rysuje tyle kropek, ile jest w danym zbiorze obrazków z twarzami i określonymi minami.
3.Ćwiczenie orientacji w schemacie ciała – prawa, lewa strona ,, Mamo, tato zatańcz ze mną”
https://www.youtube.com/watch?v=OBr6_9iSe5M
https://www.youtube.com/watch?v=MMlx_1ja9XI
Rodzic pokazuje prawą rękę i pyta dziecko, która to ręka: prawa czy lewa. Dziecko nazywa, jeżeli nie wie, rodzic nazywa. Następnie robi to z kolejną ręką i nogami.
Dla zapamiętania lewej strony, rodzic umawia się z dzieckiem i zakłada mu gumkę na lewą rękę, może również napisać na dłoniach litery P, L. Zaczyna bawić się z dzieckiem przy piosence ,,Nie chcę cię znać”.
4.Ćwiczenie uwagi, myślenia, spostrzegawczości,, Narysuj właściwą twarz”
Dziecko dostaje kartkę i kredki. Rodzic układa pięć, (może do dziesięciu) twarzy z różnymi minami. Zadaniem dziecka jest:
-przeliczenie liczebnikami głównymi;
- przeliczenie liczebnikami porządkowymi;
- określenie prawej i lewej strony (pomoc rodzica):
- narysowanie twarzy zgodnej z poleceniem, np.: narysuj twarz drugą od lewej strony; narysuj twarz czwartą od prawej strony; narysuj twarz trzecią od prawej strony itd.
Ćwiczenie proszę powtórzyć kilka razy.
5.Ćw. orientacji w przestrzeni ,,Idę do rodziców”.
Dziecko porusza się wg podanych poleceń, np.: idź w prawo dwa kroki; idź trzy kroki w lewą stronę; idź pięć kroków w prawą stronę, idź trzy kroki w lewą stronę itp.
6.Ćwiczenie koordynacji słuchowo – ruchowej, myślenia:
Dziecko rysuje tyle wesołych buziek, ile usłyszysz dźwięków - raz z prawej, raz z lewej strony
,,Rodzinna wycieczka na łąkę” - Rozwijanie sprawności motoryki dużej i małej.
1. Zabawa ruchowa ,, Na wiosennej łące”
Rodzic mówi polecenie, które dziecko dziecko wykonuje na wiosennej łące, np.: biega po łące, skacze na dwóch nogach, na jednej nodze; wącha kwiaty, zrywa kwiaty, ogląda przez lupę itp.
2. Zabawa ,,Ćwiczymy na łące”:
- dzieci robią: maszerują, biegną, podskakują do usłyszanej melodii
https://www.youtube.com/watch?v=DpV8hLcwB_s
https://www.youtube.com/watch?v=QdZW7klW-xs
- w staniu – marsz z wysoko podniesionymi nogami; wykopy prawą, lewą nogą w przód;
- w leżeniu na podłodze na plecach: podnoszenie na przemian prawej, lewej nogi, obu nóg razem, rowerek;
3. Zabawa ,,Ćwiczymy z mamą i tatą”:
- przybijanie piątki z rodzicem na różnych wysokościach dziecka;
- zabawa ,,Lustra” – rodzic pokazuje ćwiczenia rąk, a dziecko powtarza (zamiana ról);
- łapanie motyla prawą, lewa ręką (ręce proste w łokciach)
4. Ćwiczenia manualne ,,Gramy w piłkę”:
- podrzucanie piłki w górę i łapanie jej;
- przerzucanie piłki z ręki prawej do ręki lewej;
- rzucanie do rodzica;
- łapanie piłki od rodzica;
- turlanie piłki po podłodze prawą, lewą ręką;
- obracanie piłki w miejscu prawą, lewą ręką;
5. Ćwiczenia manipulacyjne - tworzenie płaskorzeźby z plasteliny ,,Wiosenny kwiat”.
https://www.e-kolorowanki.eu/wp-content/uploads/2019/03/tulipan-kolorowanka-do-wydrukowania.png
https://www.e-kolorowanki.eu/wp-content/uploads/2019/03/mak-kwiat-i-nazwa-kolorowanka.png
To tylko propozycje, można wykleić inne kwiaty
6. Ćwiczenia graficzne ,,Wiosenne wzory”
7. Ćwiczenia relaksacyjne – dziecko stoi w rozkroku; wdech – ręce w górę nad głowę; wydech – dziecko opuszcza ręce wzdłuż tułowia.
https://www.youtube.com/watch?v=Y2qzY9Y0ONQ
Życzę wszystkiego dobrego. Pozdrawiam. Anna Jucha.