Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Terapia pedagogiczna

,,Rodzina wśród zwierząt”- rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego.

1.Ruchy naprzemienne – dziecko dotyka np.: prawą ręką – lewego kolana; lewą ręką      prawej stopy; prawą ręką  - lewego ucha;  lewą ręką – prawego policzka itp.

2.Zagadki słuchowe ,, Kto lub co wydaje te dźwięki?”

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

głos kobiety

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

głos mężczyzny

https://www.youtube.com/watch?v=Jx_ZeFx1S50

głos kobiety, mężczyzny, dziecka

https://www.youtube.com/watch?v=4pGWAQgJDOI

Dziecko słucha odgłosów, nazywa kto lub co wydaje te dźwięki.

3.Zabawa ćw. i rozwijająca mowę w formie ćwiczenia ruchowo – naśladowczego ,,Co robi mama?”

Rodzic naśladuje ruchem czynności wykonywane przez mamę w domu, np.: mama, zamiata, pierze, odkurza, gotuje i in. Zadaniem dziecka jest odpowiedzieć całym zdaniem co robi mama, np.: Dziś mama wyprała moją ulubioną bluzę.

4.Zabawa ruchowo – naśladowcza ,,Kim jest twój tata?”

Rodzic pokazuje dziecku, jaki zawód wykonuje tata, dziecko odgaduje i odpowiada całym zdaniem. Następnie zamiana ról.

5.Ćw. analizy i syntezy słuchowej wyrazów.

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2019/05/ZwierzetaNaWsi.jpg

https://cloud2d.edupage.org/cloud?z%3AowI1rEGUDrtadWqO%2BvnmrCndPy%2F0dcJRyB9CixEQU4Vd6Dsddq7RXQ1eHJwPC34u

Wyżej są linki do ilustracji obrazujących wiejskie podwórko, które można wykorzystać do poniższych ćwiczeń.

  • Zabawa ,,Zakupy mamy” – dziecko bawi się razem z rodzicem. Rodzic zaczyna opowiadać dziecku, że mama wróciła z zakupów i kupiła zakupy zaczynające się od głoski: ,,a” (dziecko wymienia wyrazy na głoskę ,,a” i rysuje jeden obrazek, np.: arbuza). Rodzic mówi dziecku kilka takich głosek, a zadaniem dziecka jest wymienianie wyrazów na daną głoskę i narysowanie na nią  jednej rzeczy
  • Zabawa ,,Na wiejskim podwórku”. Dziecko ogląda obrazek przedstawiający wiejskie zwierzęta. Zadaniem dziecka jest wyszukać i pokazać zwierzęta mające wymienioną przez rodzica głoskę, np.: k.
  • Zabawa ,,Która z kolei to głoska?”. Rodzic prosi dziecko, żeby pokazało dany obrazek i powiedziało jaką głoskę słyszy: w środku, drugą, przedostatnią, czwartą i itd. - Dziecko wskazuje obrazek, którego nazwę otrzyma po dokonaniu syntezy głoskowej wyrazu (np. k – o – z – a; w – a – g – a; m – a – k – i itd.)
  • Rodzic wskazuje obrazek, a dziecko dokonuje analizy sylabowej wyrazów, a następnie w sylabach wybrzmiewa poszczególne głoski, np.:

kro - wa  – dziecko dzieli na sylaby

k- r- o  –  w - a            dziecko dzieli sylaby na głoski 

Dziecko tak ćwiczy z innymi wyrazami – nazwami zwierząt wiejskich, np.: kot, koza, kura, indyk, kogut.

Zaproponowane wyżej ćwiczenia powtarzamy i ćwiczymy codziennie.

6.,Na wsi” – ćw. grafomotoryczne.

https://i1.wp.com/eduzabawy.com/wp-content/uploads/2020/04/NaWsiSzlaczkifb.jpg?fit=1200%2C630&ssl=1

,,Emocje z rodzicami” - rozwijanie procesów poznawczych.

1.Zabawa ruchowa ,,Lustra”

W zabawie bierze udział dziecko i rodzic. Zadaniem rodzica jest pokazanie mimiką, gestem, ruchem emocji (twarz wesoła, smutna, zła, groźna, zdziwiona itp.). Dziecko patrzy na rodzica i pokazuje taką samą minę. Później zamiana ról.

2.Zabawa ćwicząca uwagę, spostrzegawczość, myślenie ,,Worek z twarzami”.

Dziecko ma przygotowane twarze z różnymi minami (pomieszanymi). Zadaniem dziecka jest wysypać twarze i dokonać ich klasyfikacji ze względu na jedną cechę – minę na twarzy.

Dziecko segreguje, porównuje liczebność zbiorów, określa tyle samo, więcej o; mniej o.

Dziecko rysuje tyle kropek, ile jest w danym zbiorze obrazków z twarzami i określonymi minami.

3.Ćwiczenie orientacji w schemacie ciała – prawa, lewa strona ,, Mamo, tato zatańcz ze mną”

https://www.youtube.com/watch?v=OBr6_9iSe5M

https://www.youtube.com/watch?v=MMlx_1ja9XI

Rodzic pokazuje prawą rękę i pyta dziecko, która to ręka: prawa czy lewa. Dziecko nazywa, jeżeli nie wie, rodzic nazywa. Następnie robi to z kolejną ręką i nogami.

Dla zapamiętania lewej strony, rodzic umawia się z dzieckiem i zakłada mu gumkę na lewą rękę, może również napisać na dłoniach litery P, L. Zaczyna bawić się z dzieckiem przy piosence ,,Nie chcę cię znać”.

4.Ćwiczenie uwagi, myślenia, spostrzegawczości,, Narysuj właściwą twarz”

Dziecko dostaje kartkę i kredki. Rodzic układa pięć,  (może do dziesięciu) twarzy z różnymi minami. Zadaniem dziecka jest:

 -przeliczenie liczebnikami głównymi;

- przeliczenie liczebnikami porządkowymi;

- określenie prawej i lewej strony (pomoc rodzica):

- narysowanie twarzy zgodnej z poleceniem, np.: narysuj twarz drugą od lewej strony; narysuj twarz czwartą od prawej strony; narysuj twarz trzecią od prawej strony itd. 

Ćwiczenie proszę powtórzyć kilka razy.

5.Ćw. orientacji w przestrzeni ,,Idę do rodziców”.

Dziecko porusza się wg podanych poleceń, np.: idź w prawo dwa kroki; idź trzy kroki w lewą stronę; idź pięć kroków w prawą stronę, idź trzy kroki w lewą stronę itp.

6.Ćwiczenie koordynacji słuchowo – ruchowej, myślenia:

Dziecko rysuje tyle wesołych buziek, ile usłyszysz dźwięków  - raz z prawej, raz z lewej strony

,,Rodzinna wycieczka na łąkę” - Rozwijanie sprawności  motoryki dużej i małej.

1. Zabawa ruchowa ,, Na wiosennej łące”

Rodzic mówi polecenie, które dziecko dziecko wykonuje na wiosennej łące, np.: biega po łące, skacze na dwóch nogach, na jednej nodze; wącha kwiaty, zrywa kwiaty, ogląda przez lupę itp.

2. Zabawa ,,Ćwiczymy na łące”:

  • dzieci robią: maszerują, biegną, podskakują do usłyszanej melodii

https://www.youtube.com/watch?v=DpV8hLcwB_s

https://www.youtube.com/watch?v=QdZW7klW-xs

  • w staniu – marsz z wysoko podniesionymi nogami; wykopy prawą, lewą nogą w przód;
  • w leżeniu na podłodze na plecach: podnoszenie na przemian prawej, lewej nogi, obu nóg razem, rowerek;

3. Zabawa ,,Ćwiczymy z mamą i tatą”:

  • przybijanie piątki z rodzicem na różnych wysokościach dziecka;
  • zabawa ,,Lustra” – rodzic pokazuje ćwiczenia rąk, a dziecko powtarza (zamiana ról);
  • łapanie motyla prawą, lewa ręką (ręce proste w łokciach)

4. Ćwiczenia manualne ,,Gramy w piłkę”:

  • podrzucanie piłki w górę i łapanie jej;
  • przerzucanie piłki z ręki prawej  do ręki lewej;
  • rzucanie do rodzica;
  • łapanie piłki od rodzica;
  • turlanie piłki po podłodze prawą, lewą ręką;
  • obracanie piłki w miejscu prawą, lewą ręką;

5. Ćwiczenia manipulacyjne  - tworzenie płaskorzeźby z plasteliny ,,Wiosenny kwiat”.

https://www.e-kolorowanki.eu/wp-content/uploads/2019/03/tulipan-kolorowanka-do-wydrukowania.png

https://www.e-kolorowanki.eu/wp-content/uploads/2019/03/mak-kwiat-i-nazwa-kolorowanka.png

To tylko propozycje, można wykleić  inne kwiaty

6. Ćwiczenia graficzne ,,Wiosenne wzory”

https://static.wixstatic.com/media/9440ef_790c589525aa41b9bec3c65876c9aa33~mv2.png/v1/fill/w_489,h_692,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/9440ef_790c589525aa41b9bec3c65876c9aa33~mv2.webp

7. Ćwiczenia relaksacyjne – dziecko stoi w rozkroku; wdech – ręce w górę nad głowę; wydech – dziecko opuszcza ręce wzdłuż tułowia.

https://www.youtube.com/watch?v=Y2qzY9Y0ONQ

Życzę wszystkiego dobrego. Pozdrawiam.   Anna Jucha.