Terapia pedagogiczna
,,Wszystkie dzieci nasze są”- rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego.
1.Zabawa ruchowa ,,Rodzic do dziecka”.
Rodzic bawi się razem z dzieckiem. Zabawa polega na dotykaniu się wskazaną przez rodzica, a potem dziecka częścią ciała, np.: dotykamy się plecami, rękoma, stopami, kolanami, uszami itp.
2.Zabawa rozwijająca myślenie przyczynowo – skutkowe, mowę czynną, ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
https://chomikuj.pl/kicez/terapia/historyjki+obrazkowe/6+element*c3*b3w/6,4050638521.jpg
Zadaniem rodzica jest wydrukować historyjkę, dać dziecku do rozcięcia, a następnie poprosić o ułożenie we właściwej kolejności p przykleić na karton. Na koniec zadaniem dziecka jest opowiedzieć historyjkę bardzo dokładnie całymi zdaniami.
3.Ćwiczenie słuchu fonemowego.
- ,,Zamiana wyrazów”
Zadaniem dziecka jest dobieranie w pary wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (koza- kosa, mama- dama, tata- data, pije- bije, Ala- Ola, bułka – pólka).
Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające w/w wyrazy. Dziecko ogląda je, nazywa i dobiera w pary.
Ćwiczenie to można przeprowadzić tylko mówiąc wyrazy, np.: mama, pije, dama. Dziecko musi posłuchać i wybrać wyrazy różniące się tylko jedną głoską.
- ,,Krótki – długi”
Rodzic mówi kilka wyrazów (można zacząć od trzech i zwiększać ich liczbę), zadaniem dziecka jest układanie wyrazów w kolejności od najkrótszego do najdłuższego (a, po, las, okno, lalka).
- ,,Taka sama sylaba”
Rodzic wypowiada grupę sylab, dziecko podnosi rękę, gdy usłyszy określoną - umówioną wcześniej sylabę (np. sylabę da). Przykładowy ciąg sylab, np. da, ba, da, ta, ta, we, pa, ba, da, pa.
- ,,Ile to głosek?”
Rodzic pokazuje obrazki (lub mówi wyrazy), których nazwy zaczynają się od 3 – głosek, 4 – głosek, 5 – głosek itd. w zależności od umiejętności dziecka. Dziecko dokonuje analizy głoskowej wyrazów i układa tyle patyczków, ile jest głosek w wyrazach.
Zaproponowane wyżej ćwiczenia powtarzamy i ćwiczymy codziennie.
,,Wszystkie dzieci nasze są” - Rozwijanie sprawności motoryki dużej i małej.
1.Zabawa ruchowa ,,Zbijak”
Oboje rodziców lub rodzeństwo bawią się z dzieckiem w zbijaka.
2.Zabawa ,,My dzieci lubimy się bawić z tatą i z mamą”:
- dziecko i rodzic stają tyłem, na hasło: hop, robią skręt w lewo, w prawo i dotykają się dłońmi;
- rodzic i dziecko stoją przodem, przyklejają dłonie do siebie i jednocześnie starają się przykucnąć i wstać;
- rodzic i dziecko przodem, podają sonie dłonie i przeciągają się w prawo, lewo (wyciąganie pościeli);
- dziecko i rodzic leżą na plecach – jadą rowerkami;
- dziecko i rodzic leżą na plecach – podnoszą nogi i starają się przenieść jak najdalej od podłogi (starają się by były proste w kolanach);
- dziecko i rodzic leżą na plecach – robią nożyce poziome;
- dziecko i rodzic leżą na brzuchu – podnoszą głowę i bark w górę (ręce wzdłuż ciała).
3.Zabawa ,,Ćwiczymy z mamą i tatą” w staniu:
- dziecko i rodzic - robią wymachy rąk w tył, w przód (ręce proste w łokciach);
- dziecko i rodzic rysują rękami prawą ręką osobno i lewą ręką osobno najpierw małe koła, później coraz większe koła (ręce proste w łokciach);
- dziecko i rodzic – skoki pajacyków;
- zabawa ,,Lustra” – rodzic pokazuje ćwiczenia rąk, a dziecko powtarza (zamiana ról);
4.Ćwiczenia manualne ,,Zabawa z gazetami”:
- podnoszenie rąk w górę z trzymaną za końce gazetą i opuszczanie na dół;
- kreślenie pół raz prawa ręką z gazetą, raz lewą ręką z gazetą;
- wymachiwanie przed sobą gazetami – w górę, w dół (gazety w obu dłoniach, łokcie wyprostowane);
- zgniatanie gazet w dłoniach (w prawej, w lewej dłoni);
- podrzucanie i łapanie kulek z gazet
- rzucanie do celu gazetą prawa, lewą ręką.
5.Ćwiczenia manipulacyjne - ,,Moja ulubiona zabawka” – stemplowanie palcami maczanymi w farbie, odwrotną stroną ołówka, ziemniakiem wyciętym w różne wzory i in. wg pomysłów rodziców i zainteresowań dzieci.
6.Ćwiczenia grafomotoryczne ,,Wzory”
Życzę dobrej zabawy. Pozdrawiam. Anna Jucha.